Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaznacza, że oddany do ruchu w 2020 roku pierwszy etap obwodnicy Sanoka pozwolił na skierowanie ruchu tranzytowego z Krosna na DK28 i DK84 w kierunku przejścia granicznego Krościenko - Smolnica.
- Budowa drugiego etapu spowoduje domknięcie obwodnicy miasta w ciągu DK28, która za Sanokiem biegnie w kierunku Przemyśla - tłumaczy Joanna Rarus, rzecznik oddziału GDDKiA w Rzeszowie.
Na początkowym odcinku obwodnica będzie przebiegała po śladzie istniejącej DK84, a następnie zostanie skierowana na północ na drugą stronę Sanu. Na wspólnym przebiegu z DK84 droga wyposażona zostanie w pas wielofunkcyjny. W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. dwa ronda w miejscach krzyżowania się obwodnicy z istniejącymi drogami krajowymi (DK84 i DK28). Wykonane zostaną też chodniki, ciągi pieszo-rowerowe oraz jezdnie dodatkowe do obsługi przyległych nieruchomości.
Wybudowane zostaną też obiekty inżynierskie: pięć mostów (w tym wszystkie pełniące dodatkowo funkcję ekologiczną), jeden obiekt w ciągu pasa technologicznego, dwa przepusty (w tym jeden pełniący dodatkowo funkcję ekologiczną) i mur oporowy.
- Największym wyzwaniem będzie budowa mostu nad linią kolejową i rzeką San o długości całkowitej blisko 290 metrów i przęśle nurtowym o długości 120 metrów - informuje Joanna Rarus.
Inwestycję realizuje Budimex, a wartość kontraktu to 152,3 mln zł. Nowa droga krajowa będzie miała 3 km długości. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2028 roku.
Odcinek realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca opracował dokumentację techniczną, która była niezbędna do złożenia wniosku o decyzję ZRID. Teraz, kiedy została ona wydana, można rozpoczynać roboty budowlane.
W pierwszej kolejności przeprowadzona będzie niezbędna inwentaryzacja stanu nawierzchni dróg publicznych i obiektów kubaturowych. Następnie przeprowadzone zostaną rozpoznania saperskie oraz zabezpieczenie terenu budowy zgodnie z uwarunkowaniami środowiskowymi. W kolejnych etapach wykona wycinkę drzew pod nadzorem ornitologicznym, dojazdy do placu budowy oraz oczyści teren po wycince wykonanej przez Lasy Państwowe.
GDDKiA przypomina, że wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej określa granice terenu przewidzianego pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości.
- Postępowanie administracyjne, mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania, będzie prowadził Wojewoda Podkarpacki - tłumaczy Joanna Rarus.
Dodaje, że powołani przez niego niezależni biegli rzeczoznawcy majątkowi oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej.
Właściciele nieruchomości otrzymają od GDDKiA odszkodowanie w ciągu 14 dni od kiedy decyzja o ustaleniu odszkodowania stanie się ostateczna. Więcej o procedurze odszkodowawczej można przeczytać TUTAJ.






















![Na S19 praca wre. Czy zdążą otworzyć odcinki przed końcem roku? [ZDJĘCIA] Na S19 praca wre. Czy zdążą otworzyć odcinki przed końcem roku? [ZDJĘCIA]](https://static2.krosno112.pl/data/articles/sm-16x9-praca-wre-otwarcie-coraz-blizej-postep-prac-na-s19-1765888361.jpg)
.jpg)






.jpg)