Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przypomina, że inwestycję realizuje Mostostal Warszawa w systemie "Projektuj i buduj". Wartość kontraktu to niemal 1,1 mld zł.
Nowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach i pasem awaryjnym będzie miała 12,5 km długości. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2027 roku.
- Wykonawca opracował dokumentację techniczną, która była niezbędna do złożenia wniosku o decyzję ZRID. Teraz, kiedy została ona wydana, można rozpoczynać roboty budowlane - informuje Joanna Rarus, rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Dodaje, że plac budowy będzie teraz niezwłocznie przekazany wykonawcy, który w pierwszej kolejności przeprowadzi niezbędną inwentaryzację geodezyjną, przyrodniczą, a także inwentaryzację stanu nawierzchni dróg publicznych i obiektów kubaturowych.
- Następnie przeprowadzone zostaną rozpoznania saperskie oraz zabezpieczenie terenu budowy zgodnie z uwarunkowaniami środowiskowymi. W kolejnych etapach wykonawca wykona wycinkę drzew pod nadzorem ornitologicznym, dojazdy do placu budowy oraz oczyści teren po wycince wykonanej przez Lasy Państwowe - informuje Joanna Rarus.
Zakres prac
W ciągu trasy głównej powstanie jedenaście estakad, osiem mostów, jeden wiadukt, przejścia dla zwierząt dużych, średnich i małych, przepusty, a także siedem wiaduktów drogowych w ciągu dróg poprzecznych i szereg obiektów w ciągu jezdni dodatkowych. Rozpiętość dwóch estakad w ciągu drogi ekspresowej będzie przekraczać 500 m, natomiast najdłuższa będzie mierzyć ok. 700 m i przebiegać będzie nad doliną na filarach o wysokości dochodzącej do 30 m.

W Jabłonicy Polskiej wybudowane zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych.
- Na początek z miejscami parkingowymi, toaletami oraz przestrzeniami do odpoczynku. W przyszłości wyłonieni w przetargu dzierżawcy będą mogli rozbudować je o stacje paliw, hotel i obiekty gastronomiczne - dodaje Joanna Rarus.
W ramach zadania zostaną wybudowane dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy, przebudowane zostaną drogi poprzeczne kolidujące z inwestycją, cieki wodne, a także infrastruktura techniczna.

Wypłata odszkodowań za nieruchomości
Wydanie decyzji ZRID określa granice terenu przewidzianego pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości.
- Postępowanie administracyjne, mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania, będzie prowadził Wojewoda Podkarpacki. Powołani przez niego niezależni biegli rzeczoznawcy majątkowi oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej - tłumaczy Joanna Rarus.
Dodaje, że właściciele nieruchomości otrzymają od GDDKiA odszkodowanie w ciągu 14 dni od dnia, kiedy decyzja o ustaleniu odszkodowania stanie się ostateczna.
Więcej o procedurze odszkodowawczej można przeczytać TUTAJ

Stan realizacji szlaku Via Carpatia w naszym województwie:
- 81,8 km – oddane do ruchu (Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
- 84,5 km – w realizacji
- w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Domaradz – Krosno, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka,
- na etapie opracowywania dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID: Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz.