Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 27 listopada 2025 17:13
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Budowa tunelu na S19. "Karpatce" zostało niewiele do przebicia się w kierunku Rzeszowa

Prace przy jednym z najważniejszych i najbardziej wymagających odcinków drogi ekspresowej S19 wkraczają w decydującą fazę. Maszyna TBM „Karpatka”, drążąca tunel między węzłami Rzeszów Południe i Babica, ma przed sobą ostatnie 100 metrów pierwszej nawy.
Budowa tunelu na S19. "Karpatce" zostało niewiele do przebicia się w kierunku Rzeszowa

Źródło: GDDKiA

Dwunawowy tunel na Podkarpaciu

Powstający tunel to konstrukcja o przekroju dwukomorowym, w którym każda nawa będzie obsługiwała ruch w jednym kierunku. Co ważne, obie komory stanowić będą wzajemnie swoje drogi ewakuacyjne – to rozwiązanie zwiększające bezpieczeństwo użytkowników w przypadku wystąpienia zagrożenia.

Nawy różnią się długością ze względu na łukowy przebieg trasy. Prawa (zachodnia) będzie miała ok. 2263 metrów, natomiast lewa (wschodnia) – ok. 2243 metrów. Długość tunelu w osi głównej wynosi 2255 metrów.

Dzięki technologii mechanicznego drążenia, przekrój tunelu ma kształt okrągły, co zapewnia optymalną pracę konstrukcji i stabilność w trudnych warunkach geologicznych.

Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie

W tunelu zaprojektowano 14 przejść ewakuacyjnych pomiędzy nawami, rozmieszczonych co około 150 metrów. Dodatkowo w połowie długości obiektu znajdzie się przejazd awaryjny dla służb ratunkowych (o wymiarach min. 5,0 x 4,5 m), który w razie potrzeby umożliwi szybkie dotarcie do miejsca zdarzenia.

Przy obu portalach powstaną budynki techniczne niezbędne do obsługi tunelu. W rejonie węzła Babica zaplanowano również Centrum Zarządzania Tunelem oraz lądowisko Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, co dodatkowo zwiększy bezpieczeństwo i usprawni działania ratunkowe.

Parametry techniczne tunelu S19

Tunel został zaprojektowany według rygorystycznych norm i najwyższych standardów technicznych. Najważniejsze z nich:

  • Przekrój docelowy: 2×2 pasy ruchu w dwóch oddzielnych nawach
  • Nawierzchnia: sztywna, beton cementowy, obciążenie 115 kN/oś
  • Klasa techniczna: S
  • Prędkość projektowa: 100 km/h
  • Szerokość jezdni w jednej nawie: 2 × 3,5 m
  • Szerokość użytkowa nawy: min. 12,4 m
  • Pas awaryjny: 2,5 m
  • Opaska bezpieczeństwa: 0,5 m
  • Skrajnia pionowa: 5,0 m
  • Skrajnia pionowa dróg ewakuacyjnych: 2,25 m
  • Kategoria ADR: A
  • Moc pożaru: 100 MW
  • Kategoria ruchu: KR6

Tak zaprojektowane parametry pozwolą na komfortowy i bezpieczny przejazd nawet najcięższych pojazdów.

Inwestycja o strategicznym znaczeniu

Budowa tunelu Rzeszów Południe – Babica to jeden z kluczowych elementów trasy Via Carpatia. Umożliwi płynny przejazd przez trudny obszar Pogórza Dynowskiego, znacząco skracając czas podróży i podnosząc jakość połączeń komunikacyjnych całego regionu.


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
  
Reklama