Dwunawowy tunel na Podkarpaciu
Powstający tunel to konstrukcja o przekroju dwukomorowym, w którym każda nawa będzie obsługiwała ruch w jednym kierunku. Co ważne, obie komory stanowić będą wzajemnie swoje drogi ewakuacyjne – to rozwiązanie zwiększające bezpieczeństwo użytkowników w przypadku wystąpienia zagrożenia.
Nawy różnią się długością ze względu na łukowy przebieg trasy. Prawa (zachodnia) będzie miała ok. 2263 metrów, natomiast lewa (wschodnia) – ok. 2243 metrów. Długość tunelu w osi głównej wynosi 2255 metrów.
Dzięki technologii mechanicznego drążenia, przekrój tunelu ma kształt okrągły, co zapewnia optymalną pracę konstrukcji i stabilność w trudnych warunkach geologicznych.

Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
W tunelu zaprojektowano 14 przejść ewakuacyjnych pomiędzy nawami, rozmieszczonych co około 150 metrów. Dodatkowo w połowie długości obiektu znajdzie się przejazd awaryjny dla służb ratunkowych (o wymiarach min. 5,0 x 4,5 m), który w razie potrzeby umożliwi szybkie dotarcie do miejsca zdarzenia.
Przy obu portalach powstaną budynki techniczne niezbędne do obsługi tunelu. W rejonie węzła Babica zaplanowano również Centrum Zarządzania Tunelem oraz lądowisko Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, co dodatkowo zwiększy bezpieczeństwo i usprawni działania ratunkowe.
Parametry techniczne tunelu S19
Tunel został zaprojektowany według rygorystycznych norm i najwyższych standardów technicznych. Najważniejsze z nich:
- Przekrój docelowy: 2×2 pasy ruchu w dwóch oddzielnych nawach
- Nawierzchnia: sztywna, beton cementowy, obciążenie 115 kN/oś
- Klasa techniczna: S
- Prędkość projektowa: 100 km/h
- Szerokość jezdni w jednej nawie: 2 × 3,5 m
- Szerokość użytkowa nawy: min. 12,4 m
- Pas awaryjny: 2,5 m
- Opaska bezpieczeństwa: 0,5 m
- Skrajnia pionowa: 5,0 m
- Skrajnia pionowa dróg ewakuacyjnych: 2,25 m
- Kategoria ADR: A
- Moc pożaru: 100 MW
- Kategoria ruchu: KR6
Tak zaprojektowane parametry pozwolą na komfortowy i bezpieczny przejazd nawet najcięższych pojazdów.

Inwestycja o strategicznym znaczeniu
Budowa tunelu Rzeszów Południe – Babica to jeden z kluczowych elementów trasy Via Carpatia. Umożliwi płynny przejazd przez trudny obszar Pogórza Dynowskiego, znacząco skracając czas podróży i podnosząc jakość połączeń komunikacyjnych całego regionu.





![Najlepsi uczniowie krośnieńskich szkół odebrali stypendia [ZDJĘCIA] Najlepsi uczniowie krośnieńskich szkół odebrali stypendia [ZDJĘCIA]](https://static2.krosno112.pl/data/articles/sm-16x9-najlepsi-uczniowie-krosnienskich-szkol-odebrali-stypendia-zdjecia-1764081944.jpg)









.jpg)






.jpg)