Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 31 października 2025 07:52
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Dyrektorzy szkół dyskutowali o reformie edukacji

Dziś (20 października) do Zespołu Szkół Mechanicznych w Krośnie przyjechali dyrektorzy szkół i placówek oświatowych z południowej części Podkarpacia. Rozmawiali z Katarzyną Lubnauer, wiceministrą Edukacji Narodowej o założeniach „Reformy26. Kompas Jutra”.
Dyrektorzy szkół dyskutowali o reformie edukacji

Autor: Tomasz Jefimow

Jej założenia to przejrzysta i spójna podstawa programowa, więcej godzin zajęć praktycznych i projektowych, nowy system oceniania oraz większa autonomia i wsparcie dla nauczycieli. 

Ministerstwo Edukacji Narodowej zaznacza, że reforma ma charakter etapowy i wchodzi w życie stopniowo – pierwsze zmiany zostały wdrożone od 1 września tego roku.

Katarzyna Lubnauer, wiceministra Edukacji Narodowej tłumaczy, że takie spotkania, jak to w Krośnie, organizowane są regularnie w całej Polsce. 

- Ze względu na to, że zmieniamy polską edukację. Rozmawiamy z nauczycielami i dyrektorami o wszystkim, co się ma zmieniać. Dlatego, że nie będzie zmiany w polskiej szkoły bez współpracy z nimi. To nauczyciel decyduje o tym, jaka jest szkoła. Jego zadowolenie z pracy, jego prestiż jest bardzo ważnym elementem tej zmiany. Bo nie chodzi tylko o podstawy programowe i ramowe plany nauczania. Chodzi o zasadniczą zmianę podejścia do tego, jakiego ucznia wypuszczamy z polskiej szkoły - podkreśla Katarzyna Lubnauer.

Dla Bogdana Adamskiego, dyrektora Zespołu Szkół Mechanicznych w Krośnie spotkanie z wiceministrą edukacji było szansą, by dowiedzieć się jak planowane są kwestie dotyczące egzaminów maturalnych i zawodowych oraz wsparcia współpracy szkół zawodowych z podmiotami gospodarczymi

- Mamy też pewne wątpliwości co do formuły egzaminu ustnego, na przykład maturalnego, którego punktacja nie wlicza się dla tych osób, które ubiegają się później o przyjęcie na studia wyższe - mówi Bogdan Adamski.

Dyrektor krośnieńskiego "Mechanika" zwraca też uwagę na problem dotyczący zatrudniania w szkole, na przykład absolwenta politechniki na stanowisku niepedagogicznym. Tłumaczy, że obecnie kwestia wynagrodzenia dla takiej osoby nie jest motywująca. 

Robert Guzik, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 14 w Krośnie dodaje, że obawy budzi system rozliczania godzin ponadwymiarowych dla nauczycieli. Dodaje, że jest ciekawy jak reforma będzie wyglądać w szczegółach. 

- To nie pierwsza reforma i wszystko zależy od tego, czy faktycznie rozwój edukacji pójdzie w dobrą stronę i czy koalicja będzie w stanie ją wprowadzić w całości - podkreśla Robert Guzik.

Na duże obciążenie uczniów nauką zwraca uwagę Ryszard Józefczyk, dyrektor I LO im. Mikołaja Kopernika w Krośnie. 

- Jestem przekonany, że powinna być swoista specjalizacja, ograniczenia co do liczby godzin z przedmiotów tak zwanych niekierunkowych. Wydaje się, że to by wpłynęło znacząco na poprawę samopoczucia młodzieży i wygospodarowałoby czas na  rozwój. W efekcie młody człowiek będzie wyposażony w te kompetencje, które pozwolą mu funkcjonować w tej najbliższej rzeczywistości - zaznacza dyrektor "Kopernika".

Tłumaczy, że ograniczenie ogólnego kształcenia na rzecz rozwoju w wiodących, interesujących dla nich przedmiotach, byłoby kluczem do sukcesu i rozwiązywałoby wiele problemów, które w tej chwili nurtują polską oświatę.

Katarzyna Lubnauer podkreśla, że czasy się zmieniają i cyfryzacja wpływa na całe nasze życie. 

- W związku z tym musi zmieniać się też szkoła, dlatego, że inne będą zawody przyszłości, inne będą oczekiwania rynku pracy - mówi.

Wiceministra edukacji tłumaczy, że nowe rozwiązania przewidują większą autonomię dla nauczycieli, m.in. w wyborze treści nauczania i lektur, a także wprowadzają większy nacisk na rozwój kompetencji społecznych i osobistych uczniów. Zapowiada również cyfryzację polskich szkół. Trafi do nich sprzęt o wartości ponad 4 miliardów złotych a 13 tysięcy nauczycieli zostanie przeszkolonych z wykorzystania sztucznej inteligencji w nauczaniu.

W ramach reformy zaplanowano także zmiany korzystne dla nauczycieli – podwojenie odprawy emerytalnej, szybsze uzyskiwanie umów na czas nieokreślony oraz doprecyzowanie zasad rozliczania godzin ponadwymiarowych. 

Egzamin ósmoklasisty zostanie przeniesiony na kwiecień, by usprawnić proces rekrutacji i umożliwić uczniom spokojne wakacje po zakończeniu szkoły podstawowej.

Zdaniem resortu edukacji, „Kompas jutra” ma nie tylko unowocześnić polską szkołę, ale też przywrócić jej równowagę i lepiej przygotować młodych ludzi do życia w dynamicznie zmieniającym się świecie.

W spotkaniu w krośnieńskim „Mechaniku”, zorganizowanym przez Kuratorium Oświaty w Rzeszowie oraz jego krośnieńską delegaturę, wzięli udział też parlamentarzyści – Joanna Frydrych i Marek Rząsa oraz radny Sejmiku Województwa Podkarpackiego Bronisław Baran. 


Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Autor: Tomasz Jefimow

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
  
Reklama