Jej założenia to przejrzysta i spójna podstawa programowa, więcej godzin zajęć praktycznych i projektowych, nowy system oceniania oraz większa autonomia i wsparcie dla nauczycieli.
Ministerstwo Edukacji Narodowej zaznacza, że reforma ma charakter etapowy i wchodzi w życie stopniowo – pierwsze zmiany zostały wdrożone od 1 września tego roku.
Katarzyna Lubnauer, wiceministra Edukacji Narodowej tłumaczy, że takie spotkania, jak to w Krośnie, organizowane są regularnie w całej Polsce.
- Ze względu na to, że zmieniamy polską edukację. Rozmawiamy z nauczycielami i dyrektorami o wszystkim, co się ma zmieniać. Dlatego, że nie będzie zmiany w polskiej szkoły bez współpracy z nimi. To nauczyciel decyduje o tym, jaka jest szkoła. Jego zadowolenie z pracy, jego prestiż jest bardzo ważnym elementem tej zmiany. Bo nie chodzi tylko o podstawy programowe i ramowe plany nauczania. Chodzi o zasadniczą zmianę podejścia do tego, jakiego ucznia wypuszczamy z polskiej szkoły - podkreśla Katarzyna Lubnauer.
Dla Bogdana Adamskiego, dyrektora Zespołu Szkół Mechanicznych w Krośnie spotkanie z wiceministrą edukacji było szansą, by dowiedzieć się jak planowane są kwestie dotyczące egzaminów maturalnych i zawodowych oraz wsparcia współpracy szkół zawodowych z podmiotami gospodarczymi.
- Mamy też pewne wątpliwości co do formuły egzaminu ustnego, na przykład maturalnego, którego punktacja nie wlicza się dla tych osób, które ubiegają się później o przyjęcie na studia wyższe - mówi Bogdan Adamski.
Dyrektor krośnieńskiego "Mechanika" zwraca też uwagę na problem dotyczący zatrudniania w szkole, na przykład absolwenta politechniki na stanowisku niepedagogicznym. Tłumaczy, że obecnie kwestia wynagrodzenia dla takiej osoby nie jest motywująca.
Robert Guzik, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 14 w Krośnie dodaje, że obawy budzi system rozliczania godzin ponadwymiarowych dla nauczycieli. Dodaje, że jest ciekawy jak reforma będzie wyglądać w szczegółach.
- To nie pierwsza reforma i wszystko zależy od tego, czy faktycznie rozwój edukacji pójdzie w dobrą stronę i czy koalicja będzie w stanie ją wprowadzić w całości - podkreśla Robert Guzik.
Na duże obciążenie uczniów nauką zwraca uwagę Ryszard Józefczyk, dyrektor I LO im. Mikołaja Kopernika w Krośnie.
- Jestem przekonany, że powinna być swoista specjalizacja, ograniczenia co do liczby godzin z przedmiotów tak zwanych niekierunkowych. Wydaje się, że to by wpłynęło znacząco na poprawę samopoczucia młodzieży i wygospodarowałoby czas na rozwój. W efekcie młody człowiek będzie wyposażony w te kompetencje, które pozwolą mu funkcjonować w tej najbliższej rzeczywistości - zaznacza dyrektor "Kopernika".
Tłumaczy, że ograniczenie ogólnego kształcenia na rzecz rozwoju w wiodących, interesujących dla nich przedmiotach, byłoby kluczem do sukcesu i rozwiązywałoby wiele problemów, które w tej chwili nurtują polską oświatę.

Katarzyna Lubnauer podkreśla, że czasy się zmieniają i cyfryzacja wpływa na całe nasze życie.
- W związku z tym musi zmieniać się też szkoła, dlatego, że inne będą zawody przyszłości, inne będą oczekiwania rynku pracy - mówi.
Wiceministra edukacji tłumaczy, że nowe rozwiązania przewidują większą autonomię dla nauczycieli, m.in. w wyborze treści nauczania i lektur, a także wprowadzają większy nacisk na rozwój kompetencji społecznych i osobistych uczniów. Zapowiada również cyfryzację polskich szkół. Trafi do nich sprzęt o wartości ponad 4 miliardów złotych a 13 tysięcy nauczycieli zostanie przeszkolonych z wykorzystania sztucznej inteligencji w nauczaniu.
W ramach reformy zaplanowano także zmiany korzystne dla nauczycieli – podwojenie odprawy emerytalnej, szybsze uzyskiwanie umów na czas nieokreślony oraz doprecyzowanie zasad rozliczania godzin ponadwymiarowych.
Egzamin ósmoklasisty zostanie przeniesiony na kwiecień, by usprawnić proces rekrutacji i umożliwić uczniom spokojne wakacje po zakończeniu szkoły podstawowej.
Zdaniem resortu edukacji, „Kompas jutra” ma nie tylko unowocześnić polską szkołę, ale też przywrócić jej równowagę i lepiej przygotować młodych ludzi do życia w dynamicznie zmieniającym się świecie.
W spotkaniu w krośnieńskim „Mechaniku”, zorganizowanym przez Kuratorium Oświaty w Rzeszowie oraz jego krośnieńską delegaturę, wzięli udział też parlamentarzyści – Joanna Frydrych i Marek Rząsa oraz radny Sejmiku Województwa Podkarpackiego Bronisław Baran.
















![Na S19 praca wre. Czy zdążą otworzyć odcinki przed końcem roku? [ZDJĘCIA] Na S19 praca wre. Czy zdążą otworzyć odcinki przed końcem roku? [ZDJĘCIA]](https://static2.krosno112.pl/data/articles/sm-16x9-praca-wre-otwarcie-coraz-blizej-postep-prac-na-s19-1765888361.jpg)





![Jarmark Świąteczny rozpoczęty! Magia świąt wróciła na krośnieński Rynek [ZDJĘCIA] Jarmark Świąteczny rozpoczęty! Magia świąt wróciła na krośnieński Rynek [ZDJĘCIA]](https://static2.krosno112.pl/data/articles/sm-16x9-jarmark-swiateczny-rozpoczety-magia-swiat-wrocila-na-krosnienski-rynek-zdjecia-1765626917.jpg)









.jpg)






.jpg)