Trwają intensywne prace budowalne na odcinku S19 Dukla-Barwinek polegające na usuwaniu warstw ziemi oraz tworzeniu tymczasowych dróg dojazdowych. Na potrzeby budowy powstają trzy tymczasowe mosty, które znacząco usprawnią komunikację pojazdów związanych z inwestycją. Największe prace widać obecnie między Zboiskami a Cergową i w okolicy Barwinka gdzie formowana jest już częściowo trasa główna S19 oraz między Trzcianą a Tylawą gdzie trwa nadal wyrąb lasu. Trwają również prace rozbiórkowe kolidujących z drogą budynków.
Odcinek Dukla–Barwinek jest wyjątkowo trudny technicznie. Przebiega przez Beskid Niski, obszar o skomplikowanej geologii, licznych osuwiskach i stromych zboczach. Aby pokonać te bariery terenowe, zaprojektowano imponującą infrastrukturę. Powstanie 15 estakad, w tym jedna o długości 1,1 kilometra, której filary osiągną wysokość ponad 30 metrów. Do tego dojdzie 7 mostów, 4 wiadukty oraz 23 przejścia dla zwierząt – zarówno małych, jak i dużych.
Nowa droga ekspresowa będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, a dodatkowo zaplanowano węzeł w Barwinku, miejsca do kontroli i ważenia pojazdów, drogi serwisowe oraz infrastrukturę techniczną i ekologiczną, taką jak ekrany akustyczne czy zbiorniki retencyjne.
Budowa rozpoczęła się tuż po uzyskaniu decyzji ZRID, w lipcu. Wykonawcą prac jest firma Polaqua, a wartość kontraktu przekracza 1,5 miliarda złotych. Całkowity koszt przedsięwzięcia szacowany jest na blisko 1,9 miliarda złotych. Trasa liczy około 18 kilometrów i stanowi fragment międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia, który łączy kraje bałtyckie z południem Europy. To ostatni polski odcinek S19 przed granicą ze Słowacją.