W wydarzeniu uczestniczyli m.in. posłowie na Sejm RP: Joanna Frydrych, Krystyna Skowrońska, Marek Rząsa, wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul, marszałek województwa Władysław Ortyl, radny sejmiku wojewódzkiego Bronisław Baran, prezydent Krosna Piotr Przytocki wraz z zastępcami Mirandą Trojanowską i Grzegorzem Rachwałem, samorządowcy z regionu, przez który przebiega linia kolejowa 108 oraz przedstawiciele PKP PLK i wykonawcy robót firmy PORR S.A. Uroczystość miała charakter symboliczny i podkreślała znaczenie tej inwestycji dla rozwoju Krosna i całego regionu południowej części województwa podkarpackiego.

Inwestycja, która łączy Podkarpacie
Modernizacja około 70 kilometrów torów oraz budowa nowego odcinka łącznicy o długości 3,4 km pozwoli na skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych, a także stworzy nowe możliwości komunikacyjne – w szczególności dla mieszkańców Krosna, Jedlicza, Rymanowa, Sanoka i Bieszczadów. Czas dojazdu pomiędzy Krosnem a Rzeszowem ma wynieść około 60 minut, a stolicą województwa a Zagórzem około 140 minut.
Łącznica Jedlicze – Szebnie umożliwi ominięcie Jasła, co znacznie przyspieszy połączenia z Rzeszowem.
W ramach podpisanej dzisiaj umowy przewiduje się również budowę i modernizację kilkudziesięciu przejazdów kolejowo-drogowych oraz powstanie nowych przystanków kolejowych m.in. w Moderówce, Krośnie trzech: Huta, Guzikówka i Galeria (w sumie w Krośnie będzie 7 przystanków).
Inwestycja zakłada także budowę trzech tuneli oraz trzech nowych wiaduktów. Całość przedsięwzięcia ma zakończyć się do końca 2029 roku.
Wzmocnienie potencjału regionu
Projekt to nie tylko poprawa mobilności, ale także szansa na dynamiczny rozwój gospodarczy Podkarpacia. Lepsza dostępność komunikacyjna sprzyjać będzie inwestycjom prywatnym, rozwojowi przedsiębiorczości oraz zwiększeniu atrakcyjności regionu dla turystów, szczególnie w kierunku Bieszczadów.
Modernizacja linii nr 108 ma także kluczowe znaczenie dla rozwoju ekologicznego transportu kolejowego – zredukowane zostaną emisje, a transport kolejowy stanie się realną alternatywą dla ruchu samochodowego.

Głos lokalnej społeczności
Starania o inwestycję rozpoczęły się w 2007 roku, gdy do krośnieńskiego magistratu zgłosił się Dariusz Niemczyk, który przygotował koncepcję obniżenia niwelety torów. Pomysł zainspirował włodarzy miasta, którzy wspólnie z posłami na Sejm RP - Piotrem Babinetzem, czy Joanną Frydrych składali interpelacje i "walczyli" o przekazanie środków na generalny remont linii kolejowej 108 oraz zniewlowanie torowiska na terenie miasta Krosna.
Joanna Frydrych podkreśliła, że inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej:
Rewitalizacja linii kolejowej Jasło – Nowy Zagórz oraz budowa łącznicy Jedlicze – Szebnie to jedne z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w regionie od lat. Uroczyste podpisanie umowy w Krośnie to symboliczny, ale i praktyczny krok ku lepszej przyszłości – z szybszymi połączeniami, bezpieczniejszymi przejazdami i silniejszymi więziami gospodarczymi w całym regionie.