Dotychczas takie rozwiązanie było zarezerwowane wyłącznie dla większych miast.
Według zaproponowanych zmian śródmiejskie strefy mają być wprowadzane w rejonach o intensywnej zabudowie, które stanowią faktyczne centra miast lub dzielnic. Ich celem będzie realizacja lokalnej polityki transportowej oraz ochrona środowiska w miejscach, gdzie dotychczasowe strefy płatnego parkowania okazują się niewystarczające.
Po centrach miast jeździ za dużo samochodów
Projektodawcy nowelizacji podkreślają, że zbyt duża liczba pojazdów w centrach miast powoduje problemy. W szczególności:
Powierzchnia zajmowana przez zaparkowane samochody często przekracza całkowitą powierzchnię dróg publicznych w tych obszarach.
Kierowcy parkują na każdej wolnej przestrzeni, niszczą przy okazji zieleń miejską i często uszkadzają zabytkową infrastrukturę.
Zwiększony ruch to także wzrost emisji spalin i hałasu.
Tyle kosztuje godzina postoju
Zgodnie z obowiązującymi przepisami wysokość opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania ustala rada gminy na wniosek wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Nowelizacja nie zmienia podstawowych zasad dotyczących maksymalnych stawek, które wynoszą:
0,15 proc. minimalnego wynagrodzenia za pierwszą godzinę postoju w zwykłych strefach płatnego parkowania,
0,45 proc. minimalnego wynagrodzenia za pierwszą godzinę postoju w śródmiejskich strefach płatnego parkowania.
Opłata wynosi więc od kilku do kilkunastu złotych za godzinę.










![Na odcinku S19 Miejsce Piastowe - Dukla trwa już malowanie pasów [ZDJĘCIA] Na odcinku S19 Miejsce Piastowe - Dukla trwa już malowanie pasów [ZDJĘCIA]](https://static2.krosno112.pl/data/articles/sm-16x9-historyczna-chwila-na-odcinku-s19-miejsce-piastowe-dukla-1760989968.jpg)

![Zalesie. Nieprzytomny mężczyzna w samochodzie [Aktualizacja: zgon] Zalesie. Nieprzytomny mężczyzna w samochodzie [Aktualizacja: zgon]](https://static2.krosno112.pl/data/articles/sm-16x9-zalesie-nieprzytomny-mezczyzna-w-samochodzie-1760976103.jpg)
.jpg)






.jpg)