Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 31 lipca 2025 16:02
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

NFZ podsumowuje pierwszy miesiąc działania Teleplatformy Pierwszego Kontaktu

Dzwoniąc pod bezpłatny numer 800 137 200 pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Porady udzielane są w kilku językach.
NFZ podsumowuje pierwszy miesiąc działania Teleplatformy Pierwszego Kontaktu

Autor: pixabay.com

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu działa od miesiąca. Do 17 czerwca udzielono blisko 6,5 tysiąca porad.

- 57 procent stanowią porady pielęgniarskie a 43 procent – porady lekarskie - wylicza Rafał Śliż, rzecznik Podkarpackiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Rzeszowie.

TPK jest miejscem pierwszego kontaktu dla pacjenta, w sytuacji nagłego zachorowania lub konieczności wystawienia np. e-recepty, gdy poradnie POZ już zakończyły pracę oraz w weekendy i święta. - Porad medycznych udzielają pielęgniarki lub położne oraz lekarze - zaznacza Rafał Śliż.

Mimo, iż TPK działa pomiędzy godz. 18:00 a 8:00 oraz całodobowo w soboty, niedziele i święta, najwięcej połączeń wykonywanych jest w weekendy, pomiędzy godziną 18:00 a 21:00.

Porady udzielane są w 4 językach – polskim, angielskim, ukraińskim oraz rosyjskim. - Na 6,5 tysiąca porad 126 udzielonych było w języku obcym - informuje Rafał Śliż. Dodaje, że równie ważna jest liczba zdalnych konsultacji, z której mogą korzystać osoby niesłyszące. - Specjalnie dla nich, teleplatforma oferuje rozmowę przez wideoczat w języku migowym, ze wsparciem tłumacza języka migowego. Z takiej możliwości skorzystało już 9 osób.

Kiedy powinniśmy skorzystać z TKP?

  • w sytuacji nagłego zachorowania, poza godzinami pracy POZ,
  • w sytuacji nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
  • gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.

Jak wygląda rozmowa?

Po wybraniu numeru, z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna.

- Po sprawdzeniu danych pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta - tłumaczy rzecznik NFZ w Rzeszowie.

Dodaje, że podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w czasie, której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie oraz udzielić porad co do dalszego sposobu postępowania.

Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przełączy pacjenta bezpośrednio do lekarza, który udzieli pomocy medycznej.

W przypadku, gdy konsultacja okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. - A w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego - mówi Rafał Śliż.

Połączenie z numerem TPK – 800 137 200 – jest bezpłatne i może być wykonane tylko z Polski.

Autor: tom


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
  
Reklama