Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 11 grudnia 2025 18:24
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Kolejny tunel na S19. Krok bliżej do rozpoczęcia budowy pomiędzy Lutczą a Domaradzem

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o złożeniu do Wojewody Podkarpackiego wniosku o wydanie decyzji ZRID dla odcinka drogi ekspresowej S19 między Lutczą a Domaradzem. To przedostatni fragment Via Carpatia w województwie podkarpackim, który oczekuje na ten kluczowy dokument, niezbędny do rozpoczęcia właściwych prac budowlanych.
Kolejny tunel na S19. Krok bliżej do rozpoczęcia budowy pomiędzy Lutczą a Domaradzem

Źródło: GDDKiA

Projekt gotowy. Czas na ZRID

W maju 2024 roku GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę 6,4-kilometrowego odcinka S19 Lutcza – Domaradz. Realizacją zadania zajmuje się firma Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret, a wartość kontraktu wynosi 1,416 mld zł.

Obecnie zakończono opracowanie pełnej dokumentacji projektowej, pozwalającej na złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Jej uzyskanie umożliwi przekazanie wykonawcy placu budowy oraz rozpoczęcie robót. W decyzji zostaną także zatwierdzone granice nieruchomości przeznaczonych pod inwestycję. O wszczęciu oraz zakończeniu postępowania właściciele zostaną powiadomieni przez Podkarpacki Urząd Wojewódzki, po czym rozpocznie się procedura odszkodowawcza.

Co powstanie w ramach inwestycji?

Nowy odcinek S19 będzie miał przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku z pasem awaryjnym. Kluczowe elementy zadania to m.in.:

  • Węzeł Domaradz, który połączy S19 z drogą wojewódzką nr 886.
  • Tymczasowy łącznik z DK19 w Lutczy, funkcjonujący do czasu wybudowania sąsiedniego odcinka Jawornik – Lutcza.
  • 11 obiektów inżynierskich, w tym:
    • dwunawowy tunel pod górą Hyb o długości 924 m, wykonywany metodą NATM,
    • estakada,
    • cztery mosty,
    • cztery wiadukty drogowe,
    • przejścia dla zwierząt – górne i dolne.

W Domaradzu powstanie również Obwód Drogowy z Centrum Zarządzania Tunelami, które będzie nadzorować wszystkie tunele na podkarpackim odcinku S19. Bezpieczeństwo ruchu wspierać będą m.in. dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Trudny teren – duże wyzwania

Odcinek biegnie przez obszar Karpat Zewnętrznych, gdzie dominuje flisz karpacki – złożone układy piaskowców, łupków i zlepieńców. Teren jest silnie zróżnicowany, pełen dolin i wzniesień, a także obszarów osuwiskowych.

W ramach przygotowań do inwestycji wykonano szerokie rozpoznanie geologiczne: wiercenia, sondowania, badania geofizyczne oraz monitoring osuwisk.

Kiedy pojedziemy nową trasą?

Zakończenie budowy odcinka Lutcza – Domaradz planowane jest w 2030 roku. Jednak aby wcześniej udostępnić kierowcom sąsiedni fragment Domaradz – Krosno, węzeł Domaradz wraz z niemal kilometrowym odcinkiem trasy ma być gotowy już w 2027 roku.

Do czasu robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych – od 1 grudnia do 31 marca.

Via Carpatia na Podkarpaciu – jak wygląda postęp prac?

Via Carpatia to strategiczny korytarz transportowy północ–południe Europy, który w Polsce będzie liczył około 700 km. Przebiega przez pięć województw, a na Podkarpaciu docelowo liczyć ma ok. 170 km.

Aktualny stan realizacji w regionie:

  • 81,8 km – oddane do ruchu (Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
  • 84,5 km – w realizacji, w tym:
    • odcinki w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Domaradz – Krosno, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek oraz dobudowa drugiej jezdni Sokołów Młp. Płn. – Jasionka,
    • odcinek Lutcza – Domaradz – w trakcie uzyskiwania decyzji ZRID,
    • odcinek Jawornik – Lutcza – w trakcie przygotowywania dokumentacji do wniosku o ZRID.

Coraz bliżej pełnego połączenia regionu

Złożenie wniosku o ZRID dla odcinka Lutcza – Domaradz przybliża zakończenie podkarpackiej części Via Carpatia. Po ukończeniu trasy mieszkańcy regionu zyskają jeszcze szybsze i bezpieczniejsze połączenie z centralną Polską oraz południem Europy, a cały korytarz stanie się jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych naszego kontynentu.


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
  
Reklama