Projekt gotowy. Czas na ZRID
W maju 2024 roku GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę 6,4-kilometrowego odcinka S19 Lutcza – Domaradz. Realizacją zadania zajmuje się firma Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret, a wartość kontraktu wynosi 1,416 mld zł.
Obecnie zakończono opracowanie pełnej dokumentacji projektowej, pozwalającej na złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Jej uzyskanie umożliwi przekazanie wykonawcy placu budowy oraz rozpoczęcie robót. W decyzji zostaną także zatwierdzone granice nieruchomości przeznaczonych pod inwestycję. O wszczęciu oraz zakończeniu postępowania właściciele zostaną powiadomieni przez Podkarpacki Urząd Wojewódzki, po czym rozpocznie się procedura odszkodowawcza.

Co powstanie w ramach inwestycji?
Nowy odcinek S19 będzie miał przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku z pasem awaryjnym. Kluczowe elementy zadania to m.in.:
- Węzeł Domaradz, który połączy S19 z drogą wojewódzką nr 886.
- Tymczasowy łącznik z DK19 w Lutczy, funkcjonujący do czasu wybudowania sąsiedniego odcinka Jawornik – Lutcza.
- 11 obiektów inżynierskich, w tym:
- dwunawowy tunel pod górą Hyb o długości 924 m, wykonywany metodą NATM,
- estakada,
- cztery mosty,
- cztery wiadukty drogowe,
- przejścia dla zwierząt – górne i dolne.
W Domaradzu powstanie również Obwód Drogowy z Centrum Zarządzania Tunelami, które będzie nadzorować wszystkie tunele na podkarpackim odcinku S19. Bezpieczeństwo ruchu wspierać będą m.in. dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Trudny teren – duże wyzwania
Odcinek biegnie przez obszar Karpat Zewnętrznych, gdzie dominuje flisz karpacki – złożone układy piaskowców, łupków i zlepieńców. Teren jest silnie zróżnicowany, pełen dolin i wzniesień, a także obszarów osuwiskowych.
W ramach przygotowań do inwestycji wykonano szerokie rozpoznanie geologiczne: wiercenia, sondowania, badania geofizyczne oraz monitoring osuwisk.
Kiedy pojedziemy nową trasą?
Zakończenie budowy odcinka Lutcza – Domaradz planowane jest w 2030 roku. Jednak aby wcześniej udostępnić kierowcom sąsiedni fragment Domaradz – Krosno, węzeł Domaradz wraz z niemal kilometrowym odcinkiem trasy ma być gotowy już w 2027 roku.
Do czasu robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych – od 1 grudnia do 31 marca.
Via Carpatia na Podkarpaciu – jak wygląda postęp prac?
Via Carpatia to strategiczny korytarz transportowy północ–południe Europy, który w Polsce będzie liczył około 700 km. Przebiega przez pięć województw, a na Podkarpaciu docelowo liczyć ma ok. 170 km.
Aktualny stan realizacji w regionie:
- 81,8 km – oddane do ruchu (Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),
- 84,5 km – w realizacji, w tym:
- odcinki w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Domaradz – Krosno, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla, Dukla – Barwinek oraz dobudowa drugiej jezdni Sokołów Młp. Płn. – Jasionka,
- odcinek Lutcza – Domaradz – w trakcie uzyskiwania decyzji ZRID,
- odcinek Jawornik – Lutcza – w trakcie przygotowywania dokumentacji do wniosku o ZRID.
Coraz bliżej pełnego połączenia regionu
Złożenie wniosku o ZRID dla odcinka Lutcza – Domaradz przybliża zakończenie podkarpackiej części Via Carpatia. Po ukończeniu trasy mieszkańcy regionu zyskają jeszcze szybsze i bezpieczniejsze połączenie z centralną Polską oraz południem Europy, a cały korytarz stanie się jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych naszego kontynentu.




















.jpg)






.jpg)