Dwa elektrobusy King Long na bazę krośnieńskiej spółki dojechały na lawetach w ubiegłym tygodniu. Za kilka dni odbędzie się ich oficjalne przekazanie. Obecnie są wyposażane w systemy obsługi pasażera i informacji pasażerskiej – czyli tablice informacyjne, system zapowiadania przystanków, system zliczania potoków pasażerskich, kasowniki wielofunkcyjne, w tym jeden z możliwością płatności za przejazd kartą płatniczą.
Nowe autobusy, które wyjadą na ulice Krosna jeszcze przed świętami, będą wyposażone w system cyfrowego monitoringu wizyjnego. W przestrzeni pasażerskiej zamontowano ładowarki USB oraz bezpłatne WiFi.
Dostarczone autobusy to modele PEV9 o długości ok. 9 metrów, z silnikiem o mocy ponad 220 kW, a także z nowoczesną baterią w technologii LFP – litowo-żelazowo-fosforanowe.
Paweł Dzikowski, prezes EV Motors zaznacza, że ze względu na skład fizyko-chemiczny są niepalne. Dodaje, że ich producent zastosował w nich system, który na bieżąco kontroluje, co się dzieje w baterii i zapobiega sytuacjom, w których mogłoby dojść do zbyt wysokiego poziomu napięcia, problemów z izolacją, czy zbyt wysoką temperaturą.
Autobusy mają po 50 miejsc pasażerskich, w tym wydzielone miejsce na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Homologowane siedzenia typu miejskiego o ergonomicznym kształcie są odporne na graffiti.
Roman Gierlach, prezes MKS w Krośnie zaznacza, że podłoga w autobusach jest w niemal stu procentach płaska. Podest jest tylko przed ostatnimi rzędami siedzeń.
Nowe elektrobusy King Long na ulice Krosna mają wyjechać jeszcze przed świętami. Trasy, jakie zostały dla nich wyznaczone, mają po około 300 kilometrów dziennie, tak by w ciągu dnia nie trzeba było ładować baterii.
- Jeden z nich będzie kursować na linii "A", drugi będzie jeździć na różnych trasach w mieście - tłumaczy Roman Gierlach.
Ładowanie nowych elektryków będzie się odbywać na stacji przy krośnieńskiej elektrociepłowni.
- Trwają ostatnie prace przed jej odbiorem - mówi Roman Gierlach.
Zaznacza, że dzięki nowym elektrobusom MKS Krosno kontynuuje strategię zwiększania udziału transportu zeroemisyjnego w taborze. - Przyczynia się to do poprawy jakości powietrza i komfortu podróży pasażerów - zaznacza Roman Gierlach.
Krosno jest pierwszym miastem w Polsce, w którym regularnie eksploatowany będzie model PEV9 chińskiego producenta. Prezes miejskiej spółki komunikacyjnej zaznacza, że zainteresowanie autobusami King Long wzrasta. Kolejne mają być dostarczone m.in. do Puław, Bochni i Radomska.
Zakup nowych elektryków, które wzbogaciły tabor MKS w Krośnie, był możliwy dzięki finansowemu wsparciu z Krajowego Planu Odbudowy, w ramach kolejnej edycji programu "Zielony Transport Publiczny" realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Kwota dofinansowania to 3,8 mln zł, a pożyczka – ponad 380 tys. zł.
Miejska spółka będzie dysponować już pięcioma autobusami elektrycznymi. Wcześniej z dotacji i pożyczki NFOŚiGW w ramach programu "Zielony Transport Publiczny" kupione zostały trzy Solarisy Urbino 9 Electric.
Kolejne elektryki mają trafić do Krosna dzięki Polsko-Szwajcarskiemu Programowi Rozwoju Miast. Projekt "Nasze Krosno zielone, przedsiębiorcze i współzarządzane z mieszkańcami" zakłada m.in. zakup 8 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych.

![Nowe elektryki są już w bazie krośnieńskiej spółki komunikacyjnej [ZDJĘCIA] Nowe elektryki są już w bazie krośnieńskiej spółki komunikacyjnej [ZDJĘCIA]](https://static2.krosno112.pl/data/articles/xl-nowe-elektryki-sa-juz-w-bazie-krosnienskiej-spolki-komunikacyjnej-zdjecia-1764590326-full.jpg)





















![Najlepsi uczniowie krośnieńskich szkół odebrali stypendia [ZDJĘCIA] Najlepsi uczniowie krośnieńskich szkół odebrali stypendia [ZDJĘCIA]](https://static2.krosno112.pl/data/articles/sm-16x9-najlepsi-uczniowie-krosnienskich-szkol-odebrali-stypendia-zdjecia-1764081944.jpg)







.jpg)






.jpg)