Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 18 listopada 2025 20:29
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Rozbudowa DK28 na trasie Krosno - Sanok coraz bliżej. Dojedziemy szybciej w Bieszczady

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie otworzyła oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji dla rozbudowy drogi krajowej nr 28 na odcinku Długie – Sanok. To ważny krok w kierunku budowy nowego przebiegu trasy, która połączy obwodnicę Sanoka z planowaną obwodnicą Miejsca Piastowego. Dzięki inwestycji skróci się czas przejazdu w kierunku Bieszczad, a cały region zyska bezpośrednie połączenie z trasą ekspresową S19.
Rozbudowa DK28 na trasie Krosno - Sanok coraz bliżej. Dojedziemy szybciej w Bieszczady

Źródło: GDDKiA

Dziewięć ofert w przetargu

W postępowaniu złożono dziewięć ofert. Najniższą cenę zaproponowała firma Protechnicon – 2 942 959,50 zł. Najwyżej wyceniono prace na 5 817 900,00 zł. Poniżej lista ofert:

  • Protechnicon – 2 942 959,50 zł
  • Konsorcjum: Pracownia Inżynierska KLOTOIDA Sp. z o.o. sp. k. / Pracownia Inżynierska KLOTOIDA Sp. z o.o. – 3 658 954,80 zł
  • Promost Consulting – 3 671 550,00 zł
  • Transprojekt Warszawa – 3 679 525,32 zł
  • Sweco Polska – 4 291 802,10 zł
  • Konsorcjum: MP – MPRB – 4 477 200,00 zł
  • TPF – 4 916 290,32 zł
  • IVIA – 5 811 750,00 zł
  • DATABOUT – 5 817 900,00 zł

Oferty zostaną teraz sprawdzone i ocenione. Najkorzystniejszą wybierze się na podstawie czterech kryteriów: ceny (60 proc.) oraz doświadczenia głównego projektanta drogowego (20 proc.), zespołu geologicznego (10 proc.) i zespołu środowiskowego (10 proc.).

To już drugie postępowanie dotyczące przygotowania dokumentacji. Poprzednie unieważniono, ponieważ wszystkie oferty przewyższały kwotę założoną przez inwestora.

Co obejmuje zadanie?

Przetarg dotyczy prac przygotowawczych – to pierwszy etap realizacji inwestycji. W ramach zadania wykonane zostaną:

  • studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ)
  • materiały do wniosku o decyzję środowiskową (DŚU)

Dokumentacja określi możliwe warianty przebiegu nowej drogi, jej wpływ na środowisko oraz warunki realizacji.

Docelowo inwestycja obejmie budowę ok. 6 km nowego odcinka DK28, omijającego miejscowości: Długie, Pisarowce i Nowosielce, a także rozbudowę ok. 2 km istniejącej trasy w Czerteżu i Zabłotce.

Dlaczego ta inwestycja jest ważna?

Droga krajowa nr 28 to jedna z głównych tras w południowej Polsce – prowadzi m.in. do przejść granicznych z Ukrainą w Korczowej, Medyce i Krościenku.

Między Miejscem Piastowym a Sanokiem ruch przekracza 10 tys. pojazdów na dobę (GPR 2020/2021). Obecnie droga przebiega przez zwarte zabudowania, z licznymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych, a w Pisarowcach przecina linię kolejową nr 108. To powoduje korki, ograniczenia prędkości i utrudnienia w ruchu.

Nowy odcinek pozwoli wyprowadzić tranzyt poza centra miejscowości i połączyć:

  • obwodnicę Miejsca Piastowego (w przygotowaniu),
  • drogę ekspresową S19,
  • obwodnicę Sanoka.

Trasa uzyska parametry drogi dwujezdniowej klasy GP, co usprawni ruch zarówno tranzytowy, jak i turystyczny w kierunku Bieszczad.

Korzyści dla regionu

Inwestycja ma przynieść wymierne korzyści dla mieszkańców, kierowców i lokalnej gospodarki:

  • skrócenie czasu przejazdu do Bieszczad i na S19,
  • mniejszy ruch, hałas i emisje w miejscowościach położonych wzdłuż DK28,
  • lepsza dostępność transportowa i nowe możliwości rozwoju gospodarczego,
  • większa atrakcyjność subregionu dla inwestorów,
  • wsparcie turystyki – wygodniejszy dojazd do popularnych miejsc wypoczynku.

Projekt ma stać się impulsem rozwojowym dla południowo-wschodniej części województwa podkarpackiego i wzmocnić jej znaczenie w ruchu międzynarodowym.


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
  
Reklama