Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 17 października 2025 09:28
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Kolej w Krośnie i regionie się zmieni. Ruszyły pierwsze prace [ZDJĘCIA]

Kolej w Krośnie i regionie się zmieni. Ruszyły pierwsze prace [ZDJĘCIA]

Od czwartku 9 października w Krośnie oraz Targowiskach można spotkać się z takim składem kolejowym jak na poniższym zdjęciu. Specjalistyczny pociąg przystosowany do transportu szyn przywiózł ich około 15 kilometrów, co pozwoli na ułożenie 7,5 km torów. Waga samego towaru to blisko 1000 ton. Szyny są obecnie rozładowywane i można spodziewać się kolejnych dostaw w najbliższym czasie. 

Trzeba mieć na uwadze, że mogą pojawić się lokalne utrudnienia drogowe w czasie przejazdu składu do rozładunku, który musi wracać na stację w Targowiskach, by ustąpić miejsca pociągom rozkładowym.

Wszystko to ma związek z rozpoczęciem prac nad przebudową linii kolejowej nr 108 między Jasłem a Zagórzem. 

Rewolucja transportowa

Modernizacja linii nr 108 to nie tylko remont istniejącej infrastruktury, ale prawdziwa rewolucja transportowa. Pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h, co skróci czas podróży o około 25 minut – na przykład z Krosna do Rzeszowa zajmie to nieco ponad godzinę po ukończeniu łącznicy. W ramach projektu powstaną nowe przystanki: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe/Galeria oraz Zagórz Przemysłowy, a także Moderówka na łącznicy. Istniejące stacje, takie jak Turaszówka i Polanka, zostaną przebudowane. 

Krosno Turaszówka

Stacja Krosno Turaszówka przejdzie niemałą rewolucję. Cały przystanek zostanie przeniesiony na drugą stronę torów i będzie krótszy. Obecna długość wynosi 200 metrów, docelowo będzie to połowę mniej. Na niestrzeżonym przejeździe kolejowym pojawi się sygnalizacja świetlna. Zostanie przebudowane oświetlenie peronu oraz przejazdu.

Krosno Polanka

To samo czeka przystanek w Polance, gdzie zostanie wyburzony budynek stacji oraz skróci się peron do 100 metrów. Przebudowany zostanie przejazd kolejowy, na którym rampy będą opuszczać się automatycznie. Przebudowane zostanie oświetlenie peronu oraz przejazdu. 

Krosno Huta

W dalszym biegu torów przy ul. Okulickiego wybudowany zostanie pierwszy z trzech nowych przystanków - Krosno Huta, również z peronem stumetrowym.

Krosno - stacja główna

Niemałą rewolucję przejdzie też stacja Krosno, gdzie prócz wymiany szyn na wszystkich torach i bocznicach zostanie wyremontowany peron na środku, który będzie miał 200 metrów długości. Nie będzie już możliwości przejścia przez tory, a na peron dostaniemy się tylko przez kładkę nad torami, która też przejdzie remont. Zostaną zamontowane tam trzy windy, a cały obiekt będzie odnowiony. Niestety przetarg nie obejmuje modernizacji dworca, który jak informuje PKP, będzie odnowiony w przyszłości. Obecnie nie pełni on żadnej funkcji związanej z obsługą pasażerów.

Krosno Guzikówka

Drugim nowym przystankiem będzie Krosno Guzikówka. Zostanie on wybudowany przy ulicy Jagiellońskiej w okolicy obecnego przejścia przez tory, które zostanie zlikwidowane, jednak na jego miejsce powstanie nowe, podziemne przejście. Przystanek będzie posiadał również 100-metrowy peron. Kawałek dalej stary most kolejowy na Lubatówce zastąpi nowy.

Krosno Miasto i rewolucja drogowa

Nowym obiektem będzie również wysłużony wiadukt kolejowy nad ulicą Grodzką i mniej więcej od tego miejsca wszystko, co dalej, mocno się zmieni. To tutaj pociąg zacznie chować się pod ziemię w pierwszy tunel, który umożliwi przeprowadzenie górą ulicy Piastowskiej oraz dalej ulicy Lwowskiej. Na wizualizacji poniżej widać ogrom prac, jakie zostaną wykonane.

Zmieni się oczywiście stacja Krosno Miasto i to nie do poznania. Obiekt zyska podziemny peron, który nie będzie jednak osłonięty od góry prócz jego końcowej części, którą osłoni tunel nr 2. Peron będzie miał 250 metrów długości. Powstaną też zadaszone schody oraz winda. 

Krosno Południe / Galeria

Ostatnim z trzech nowych przystanków będzie Krosno Południe/Galeria, który zlokalizowany będzie za budynkiem Leroy Merlin. Posiadał będzie peron o długości 200 metrów i będzie jeszcze na głębokości średnio 4 metrów pod poziomem gruntu. Zaprojektowano również zadaszone schody i pochylnie. Każdy przystanek będzie posiadał wiaty, a przejazdy zostaną zmodernizowane i ulepszone. 

Ponadto zlikwidowane zostaną drewniane słupy telekomunikacyjne w całym Krośnie, a przewody poprowadzone zostaną ziemią.

W związku z przebudową linii kolejowej nr 108 zostanie również wybudowane skrzyżowanie ul. Sikorskiego z ul. Dywizjonu 303. Zlikwidowany będzie przejazd kolejowy w ciągu ul Sikorskiego, a do Łężan będzie można dojechać korzystając z ronda, kawałek dalej. Powstanie tam przejazd z zaporami oraz sygnalizacją świetlną. Prace już się rozpoczęły.



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
  
Reklama