600 ton na konstrukcji
Podczas próbnych obciążeń na każdym z przęseł ustawiono po 6 ciężarówek, co dało 204 tony obciążenia na jedno przęsło. Dodatkowo przy podporach pośrednich rozmieszczono kolejne 12 pojazdów w układzie podporowym o łącznej masie 408 ton. Testy obejmowały zarówno obciążenia statyczne, jak i dynamiczne – ich wynik był pozytywny, co oznacza, że konstrukcja spełnia założenia projektowe i jest bezpieczna dla przyszłych użytkowników.

Dlaczego przeprowadza się próbne obciążenia?
Badania tego typu mają na celu sprawdzenie, czy nowo wybudowany obiekt mostowy zachowuje się zgodnie z projektem i czy może bezpiecznie przenosić zakładane obciążenia. Podczas prób mierzy się m.in. przemieszczenia, osiadania i drgania konstrukcji. Wyniki analiz pozwalają określić rzeczywistą nośność i potwierdzić bezpieczeństwo obiektu przed jego oddaniem do użytku.
Znaczenie estakady
Estakada ES-2/3 to kluczowy element powstającej trasy S19. Przeprowadza drogę ekspresową nad rzeką Jasiołka, przejściem dla dużych zwierząt, dodatkowymi jezdniami oraz pasem utrzymaniowym. Obiekt znacząco poprawi płynność ruchu i bezpieczeństwo na tym odcinku Via Carpatia.
Pozytywne wyniki prób oznaczają, że inwestycja jest o krok bliżej do zakończenia i udostępnienia kierowcom.
