Tego rodzaju działania to nie tylko akty wandalizmu, ale przede wszystkim wyraz współczesnego antysemityzmu. Stowarzyszenie na Rzecz Ochrony Dziedzictwa Żydów Ziemi Dukielskiej – Sztetl Dukla, stanowczo potępiło te wydarzenia, apelując o refleksję, reakcję społeczną i konkretne działania ze strony organów ścigania.
Dukielska synagoga, będąca jednym z najważniejszych zabytków miasta, została wzniesiona w XVIII wieku. Jej historia jest ściśle związana z lokalną społecznością żydowską, która przez wieki współtworzyła życie kulturalne i społeczne Dukli. W 1940 roku budynek został podpalony przez niemieckich nazistów podczas żydowskiego święta. Zniszczenie ściany synagogi poprzez naniesienie obraźliwego napisu budzi niepokojące skojarzenia – współcześni wandale, świadomie lub nie, powielili czyny z czasów II wojny światowej.
Równie dotkliwe było zdewastowanie pomnika przy cmentarzu żydowskim. Próba wykorzystania konfliktu palestyńsko-izraelskiego jako pretekstu do działań antysemickich to przykład świadomej manipulacji cierpieniem innych i prymitywnego wykorzystywania złożonych wydarzeń politycznych do szerzenia nienawiści. Namalowana swastyka stanowi szczególnie bolesny symbol. Przywoływanie tego znaku w przestrzeni publicznej jest nie tylko nieakceptowalne, ale wręcz budzi grozę.
Wydarzenia te nie są odosobnione. Zdaniem przedstawicieli stowarzyszenia Sztetl Dukla, mamy do czynienia z szerszym zjawiskiem — zdziczeniem obyczajów, brakiem edukacji historycznej i wzrostem przyzwolenia na mowę nienawiści. W ich ocenie, współczesny antysemityzm, podobnie jak inne formy uprzedzeń, może prowadzić nie tylko do symbolicznych aktów przemocy, ale również do realnych zagrożeń fizycznych. Dlatego tak ważne jest, by społeczeństwo – obywatele, organizacje, instytucje – reagowało na wszelkie przejawy rasizmu, ksenofobii i pogardy.
Stowarzyszenie apeluje o surowe konsekwencje wobec sprawców, ale też proponuje edukację i dialog jako formę przeciwdziałania nienawiści. Zaprasza osoby odpowiedzialne za ten akt wandalizmu do udziału w warsztatach, lekturze i rozmowie – w nadziei, że wiedza i zrozumienie mogą prowadzić do zmiany postawy.