Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Urząd Miasta Krosna uruchomił Biuro Innowacji Społecznych

Jego pracownicy zajmują się m.in. konsultacjami społecznymi, inicjatywą lokalną, kontaktami z radami dzielnic i osiedli oraz wprowadzaniem rozwiązań, które mają zmieniać życie w mieście na lepsze. Będą też "przewodnikami" po urzędzie miasta dla tych, których odstraszają zawiłe procedury.
Urząd Miasta Krosna uruchomił Biuro Innowacji Społecznych

Autor: UM Krosno

Utworzenie Biura Innowacji Społecznych jest wynikiem zrealizowanego przez urząd miasta projektu "Dialog samorządu z interesariuszami" i oczekiwań mieszkańców zgłoszonych w trakcie prowadzonych wywiadów i rozmów.

- Wnioski, jakie wyciągnęliśmy wskazywały wprost na potrzebę rozwijania komunikacji urzędu z mieszkańcami. Komunikacji, której obie strony muszą się uczyć i na którą powinni być otwarci - mówi Piotr Przytocki, prezydent Krosna.

Podobne jednostki działają w wielu miastach. W działaniach partycypacyjnych przoduje Gdynia i Dąbrowa Górnicza, które, choć prezentują nieco różne modele włączania mieszkańców w życie miasta, mają długoletnie tradycje w tym zakresie. Krosno dołącza do miast, które chcą budować dialog między urzędnikami a mieszkańcami i włączać ich w życie miasta.

- W ramach projektu współpracowaliśmy z gdyńskim Laboratorium Innowacji Społecznych, byliśmy również na wizycie studyjnej w Dąbrowie Górniczej gdzie pod okiem krakowskiego Biura Innowacji Społecznych poznawaliśmy praktyki miast-liderów - mówi Michał Żelechowski, kierownik krośnieńskiego BIS-u.

Biuro Innowacji Społecznej ma być miejscem, gdzie mieszkańcy mogą zgłosić swoje pomysły i inicjatywy, które chcieliby zrealizować we współpracy, czy przy wsparciu urzędu. 

- Czekamy na mieszkańców codziennie, w godzinach pracy urzędu. Jesteśmy też otwarci na inicjatywy "po godzinach", jeśli będzie taka potrzeba. Chętnie pomożemy w "przejściu przez urząd" z pomysłem czy inicjatywą – pokierujemy albo wskażemy dobre praktyki - zapewniają pracownicy krośnieńskiego BIS-u. 

Zgodnie z założeniami BIS ma budować postawy partycypacyjne – włączające mieszkańców w życie miasta, wspierać inicjatywy mieszkańców i być łącznikiem między nimi a urzędnikami. W pierwszej kolejności ma jednak przeglądnąć istniejące regulacje dotyczące podstawowych form partycypacji – m.in. konsultacji społecznych, inicjatywy lokalnej, budżetu obywatelskiego – oraz, we współpracy z mieszkańcami, dostosować je do współczesnych standardów. 

- Chcemy przyjrzeć się uchwałom i zarządzeniom, które regulują podstawowe narzędzia partycypacji społecznej w naszym mieście. Często powstały one dawno temu i nie przystają do dzisiejszych realiów - przyznaje Michał Żelechowski

Zaznacza, że pracownicy biura biorą też udział w spotkaniach konsultacyjnych z mieszkańcami, na których omawiane są pomysły, które miasto będzie mogło wpisać do wniosków aplikacyjnych i starać się pozyskać środki z zewnątrz.

Kolejne działania mają za zadanie zbliżyć ze sobą urzędników i mieszkańców, ale również zwiększyć poczucie sprawczości Krośnian, na którego brak wskazywali w licznych badaniach i ankietach.

- W wielu przeprowadzonych przez nas ankietach mieszkańcy wskazywali na brak poczucia sprawczości, na brak poczucia, że „coś mogą”. Chcemy to zmienić – pokazać, że głos mieszkańców jest ważny i że, choćby przez Budżet Obywatelski, mają wpływ na swoje otoczenie. A to tylko jedna z kilku możliwości. Chcemy, żeby było ich coraz więcej - mówi Michał Żelechowski.

Zespół BIS tworzą trzy osoby – zarówno z doświadczeniem wewnątrz urzędu, jak i z zdobytym poza administracją. 

- Często, aby zobaczyć pełen obraz działalności urzędu należy "popatrzeć z dystansu". To pozwala zobaczyć szerszą perspektywę. Jestem przekonany, że pracownicy Biura mają ten szerszy obraz a jednocześnie potrafią krytycznie spojrzeć na dotychczasowe działania - mówi prezydent Przytocki. 

Władze Krosna chcą, by pracownicy BIS "wyszli" do mieszkańców.

- Byli w miejscach, w których są mieszkańcy, w przestrzeni miasta, ale i wirtualnie, w internecie, żeby starali się dostrzec ich problemy i przyjąć ich punkt widzenia, który później przełoży się na sprawniejsze działanie poszczególnych wydziałów urzędu - tłumaczy Piotr Przytocki.

Biuro Innowacji Społecznych mieści się w budynku Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych przy ul. Grodzkiej 10 i działa od poniedziałku do piątku w godzinach:

  • poniedziałek – 7:30-16:30
  • wtorek-czwartek – 7:30-15.30
  • piątek – 7:30-14:30

Z pracownikami BIS można się kontaktować również za pośrednictwem poczty elektronicznej – [email protected] 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ