Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 26 czerwca 2025 06:10
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Smyczki na Wojciechu - MonoTony | String Nostalgia

Smyczki na Wojciechu - MonoTony | String Nostalgia

Autor: Paweł Matelowski


Kategoria:

„Smyczki na Wojciechu” to cykl letnich koncertów kameralnych, który od lat kształtuje muzyczne oblicze Krosna, tworząc przestrzeń dla refleksji, piękna i spotkania ze sztuką. Regionalne Centrum Kultur Pogranicza zaprasza do zabytkowego drewnianego Kościoła św. Wojciecha w miesiącach letnich – od czerwca do sierpnia. Każdego roku koncerty przyciągają zarówno stałych słuchaczy, jak i osoby, które dopiero odkrywają wartość muzyki klasycznej w kameralnej, bliskiej człowiekowi formule.

W tegorocznej edycji na publiczność czeka prezentacja muzyki smyczkowej (choć nie tylko) w szerokim kontekście – od dzieł kanonu baroku, klasycyzmu i romantyzmu, po kompozycje XX i XXI wieku, aranżacje muzyki popularnej, a w tym roku także improwizacje jazzowe oraz autorskie projekty z udziałem instrumentów elektronicznych. Każdy z koncertów jest kuratorsko zaprojektowany jako odrębna muzyczna opowieść, w której istotna jest zarówno jakość wykonawcza, jak i emocjonalna oraz intelektualna spójność programu. Wstęp na wszystkie wydarzenia niezmiennie pozostaje bezpłatny, a inicjatywa skierowana jest do szerokiego grona odbiorców, niezależnie od ich muzycznych doświadczeń.

Wszystkie koncerty odbywają się w drewnianym kościele pw. św. Wojciecha Męczennika w Krośnie – zabytkowej świątyni pochodzącej z drugiej połowy XV wieku. Ten cenny przykład późnogotyckiej architektury sakralnej zachował swą oryginalną konstrukcję zrębową oraz manierystyczny wystrój wnętrza z XVII wieku. Zlokalizowany wśród zieleni, z dala od miejskiego zgiełku, kościół tworzy niezwykłą aurę – sprzyjającą skupieniu i głębokiemu odbiorowi muzyki.

Dzięki cyklowi „Smyczki na Wojciechu” świątynia, która przez lata pozostawała poza głównym nurtem kulturalnym miasta, została symbolicznie przywrócona wspólnocie – jako przestrzeń nie tylko sacrum, ale także sztuki. Muzyka tchnęła w to miejsce nowe życie, a obecność słuchaczy i artystów ożywia je z każdym kolejnym koncertem.

PROGRAM

29 sierpnia 2025, godz. 19.00
MonoTony | String Nostalgia: Krzysztof Komendarek-Tymendorf – altówka i efekty, Zuzanna Ossowska /OS.SO/ – piano, różne instrumenty, elektronika

Krzysztof Komendarek-Tymendorf – należy do grona czołowych polskich altowiolistów swojego pokolenia. Pochodzi z rodziny o głębokich tradycjach muzycznych. W 2012 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Ireny Albrecht. Doskonalił swoje umiejętności w klasie prof. Wolfganga Klosa i as. Ulricha Schönauera na Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu oraz jako gościnny student Swedish National Orchester Academy w Göteborgu. Kształcił się i uzupełnił studia licznymi kursami pod kierunkiem wybitnych pedagogów altówki, takich jak Alexander Zemtsov, Matthias Buchholz, Hartmut Rohde, Avri Levitan, György Gulyás Nagy (Auer String Quartet) czy Piotr Szumieł.

Jest laureatem prestiżowych konkursów muzycznych, nagród i stypendiów. W wieku 24 lat, po wygraniu dwóch konkursów na stanowisko asystenta, podjął pracę w Alma Mater. W 2018 roku obronił rozprawę doktorską, w 2022 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego z wyróżnieniem. W 2021 roku rozpoczął pracę na stanowisku nauczyciela mianowanego w klasie altówki w Szkole Muzycznej im. Zygmunta Noskowskiego w Gdyni. Pełni funkcję ogólnopolskiego konsultanta Centrum Edukacji Artystycznej (CEA). Obecnie pracuje na stanowisku Profesora Uczelni w klasie altówki oraz kameralistyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, a od 2023 roku jest również wykładowcą klasy altówki w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Występował pod batutą takich znakomitych dyrygentów, jak Pierre Boulez, Jerzy Maksymiuk, Krzysztof Penderecki, Marek Moś, Tadeusz Strugała, a także z prominentnymi solistami: Ivry Gitlis, Kolja Blacher, Quatuor Ebène, Krystian Zimerman, Piotr Beczała, Konstanty Andrzej Kulka, Łukasz Długosz.
Obecnie gra na mistrzowskiej altówce Wojciecha Topy z 2020 roku, ale również wykonuje koncerty na instrumentach z prywatnej kolekcji autorstwa, m.in.: W. Ed. Voigta jun., Alberta Claudota czy Andrzeja Kalaty oraz smyczkach: Hermanna Richarda Pfretzschnera, Marcina Krupy, Marka Woźniaka czy Marcina Siwca.
Prowadzi wzmożoną aktywność koncertową oraz pedagogiczno-dydaktyczną zarówno w Polsce, jak i za granicą.

OS.SO (Zuzanna Ossowska) – songwriterka, producentka, autorka tekstów, multiinstrumentalistka. Jej instrumentem dyplomowym jest gitara basowa, ale gra też na perkusji, pianinie, gamelanie (indonezyjskich idiofonach) i śpiewa. Kompozycje OS.SO dwukrotnie (w 2018 i 2020 roku) znalazły się w półfinale prestiżowego międzynarodowego konkursu dla songwriterów International Songwriting Contest, do tego etapu zakwalifikowało się mniej niż 9% z ponad 26 000 zgłoszeń z całego świata. Interesuje się estetyką, filozofią muzyki i nagraniami terenowymi. Obroniła doktorat o relacjach muzyki i języka w dwudziestowiecznej prozie, pisze artykuły naukowe i popularyzatorskie, prowadzi autorską rubrykę w magazynie „Muzyk”, gdzie przygląda się dźwiękom kulturoznawczym okiem. Studiowała także filozofię i gender studies. W 2024 rozpoczęła studia podyplomowe na muzykologii Instytutu Sztuki PAN. 

  • 2021 – jako jedna z 4 osób reprezentujących Polskę wzięła udział w Music Creation and Songwriting LAB w Paryżu - międzynarodowym campie songwriterskim (Francja/Portugalia/Polska), organizowanym przez Music Export Poland
  • 2021 – rozpoczęcie współpracy jako songwriterka i producentka z wytwórnią Magic Records i Universal Music Poland
  • 2022 – finalistka Festiwalu Młodych Talentów w Szczecinie, Grand Prix tej samej edycji zdobyła jej autorska aranżacja utworu Heleny Majdaniec (wyk. Jan Majewski)
  • 2022 – wydanie pierwszej autorskiej płyty pod szyldem OS.SO, album „Lethe” został uznany przez Jarka Szubrychta (Gazeta Wyborcza) za jeden z najlepszych debiutów roku, płyta miała premierę w audycji Piotra Metza
  • 2022 – nagroda specjalna na Festiwalu Grzegorza Ciechowskiego za aranżację i wykonanie utworu „Grawitacja” Justyny Steczkowskiej
  • 2022 – udział w Riga Songwriting Camp w Rydze
  • 2023 – premiera albumu „Szymborska - zachwyt i rozpacz” skomponowanego i wyprodukowanego przez OS.SO z okazji 100-lecia urodzin Wisławy Szymborskiej. Płyta ukazała się pod oficjalnym patronatem Fundacji Szymborskiej
  • 2023 – udział w Artisjus Songwriting Camp w Budapeszcie, piosenka „Light Me Up”, którą OS.SO współkomponowała podczas wydarzenia została wybrana do oficjalnej ścieżki dźwiękowej najpopularniejszego serialu stacji TV RTL Hungary „Side Effect”. Pokłosiem wydarzenia jest także publikacja międzynarodowej współpracy - piosenki „The River” z węgierskim artystą Szelier
  • 2024 – objęcie kierownictwa muzycznego w zespole Karoliny Czarneckiej, produkcja płyty artystki „Matka”, która ukaże się w I połowie 2025 roku

Program

W programie koncertu znajdą się utwory skomponowane na album MonoTony Ensemble, który ukaże się w 2025 roku. Podczas koncertu muzycy eksplorują możliwości altówki i fortepianu, preparując instrumenty i łącząc klasyczne techniki z efektami – każdy utwór MonoTony Ensemble charakteryzuje się unikalnym podejściem do brzmienia oraz różnorodności faktur muzycznych. Podczas koncertu artyści opowiedzą również o filozofii minimalizmu w muzyce oraz o swoich inspiracjach. 
Projekt MonoTony eksploruje coraz popularniejsze w Polsce obszary neoclassical i minimal music. W swoim projekcie wielowymiarowo odkrywają brzmienia – fortepianu (i instrumentów klawiszowych) oraz altówki, poszerzając repertuar możliwości obu z nich zarówno poprzez preparowanie, jak i wykorzystywanie nowoczesnych, wręcz awangardowych technik wykonawczych.

Altówka pojawia się tu zarówno jako instrument melodyczny, jak i perkusyjny, a do stworzenia nietypowej faktury stosowane są współczesne – a niekiedy nowatorskie – techniki wykonawcze takie jak: tapping, Bartók pizzicato, szarpanie strun, pressing włosia o strunę, scordatura, dirty glissando, slow motion bow, crazy sul ponticello scratchiness, shutter, noisy shift, electric slide, scratch tone, stopping on the string, preparacja, arpeggio, tremolo, flażolety etc. Całość wzbogacają nowoczesne zabiegi produkcyjne – efekty nałożone na instrumenty, loopowanie fragmentów fraz, czy wplatanie estetyki typowej dla muzyki konkretnej: wykorzystanie oddechów, przystuków, jak i przypadkowych dźwięków, które towarzyszą muzykom w procesie kompozytorskim.



Kościół pw. św. Wojciecha Męczennika Krosno, podkarpackie
Organizator: RCKP Krosno
Rozpoczęcie: 29.08.2025
Projekt „GRAtki” Projekt „GRAtki” W środę, 26 czerwca, w siedzibie Fundacji GraTy przy ul. Mickiewicza 31 w Krośnie odbyły się pierwsze warsztaty w ramach nowej inicjatywy zatytułowanej „GRAtki – warsztaty modelarskie i gier bitewnych”. Projekt skierowany jest do dzieci, młodzieży i dorosłych, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z modelarstwem figurkowym oraz strategicznymi grami bitewnymi.Pasja, precyzja i dobra zabawa„GRAtki” to cykl cotygodniowych sobotnich spotkań, które potrwają aż do listopada. Zajęcia odbywają się w pokoju gier Fundacji GraTy i prowadzone są przez Kril Team – młodzieżową grupę zapalonych graczy, którzy chcą dzielić się swoją pasją i doświadczeniem. Uczestnicy warsztatów uczą się nie tylko składania i malowania figurek przy użyciu profesjonalnych farb modelarskich, ale również poznają zasady gry bitewnej Kill Team, łączącej strategię, narrację i kreatywne myślenie.– To nie jest zwykłe malowanie figurek. To forma wyrażania siebie, rozwijania cierpliwości, wyobraźni i logicznego myślenia. I ogromna frajda – mówi Samael Strojek z Kril Team. – Chcemy pokazać, że takie hobby może łączyć pokolenia i dawać realną satysfakcję. Każda figurka, którą ktoś pomaluje na tych warsztatach, to jego małe dzieło sztuki.Warsztaty, pokazy i KrosConW ramach projektu zaplanowano również trzy wydarzenia otwarte w przestrzeni miejskiej Krosna, podczas których mieszkańcy będą mogli zobaczyć pokazy, zagrać w gry bitewne i porozmawiać z prowadzącymi. Każde spotkanie będzie okazją do poznania tej nietypowej, ale coraz popularniejszej formy aktywności kreatywnej i społecznej.– Fundacja GraTy od lat wspiera młodzieżowe inicjatywy i rozwija działania wokół gier jako narzędzia edukacji i integracji – podkreśla Damian Piórko Ziemba, prezes Fundacji. – GRAtki są wyjątkowe, bo wynikają z oddolnej potrzeby młodych ludzi, którzy nie tylko mają pasję, ale też chcą się nią dzielić. Finałem tej przygody będzie ich obecność na KrosConie – naszym corocznym konwencie gier i fantastyki.Wielki finał na KrosConiePodsumowaniem projektu będzie udział uczestników w KrosConie – trzydniowym konwencie gier i fantastyki, który odbędzie się w dniach 12–14 września 2025 roku. Kril Team przygotuje tam specjalną strefę gier bitewnych, w której odwiedzający będą mogli zobaczyć efekty kilkumiesięcznej pracy warsztatowej, wziąć udział w rozgrywkach oraz podziwiać własnoręcznie wykonane i pomalowane figurki.Data rozpoczęcia wydarzenia: 26.06.2025
Smyczki na Wojciechu Smyczki na Wojciechu „Smyczki na Wojciechu” to cykl letnich koncertów kameralnych, który od lat kształtuje muzyczne oblicze Krosna, tworząc przestrzeń dla refleksji, piękna i spotkania ze sztuką. Regionalne Centrum Kultur Pogranicza zaprasza do zabytkowego drewnianego Kościoła św. Wojciecha w miesiącach letnich – od czerwca do sierpnia. Każdego roku koncerty przyciągają zarówno stałych słuchaczy, jak i osoby, które dopiero odkrywają wartość muzyki klasycznej w kameralnej, bliskiej człowiekowi formule.W tegorocznej edycji na publiczność czeka prezentacja muzyki smyczkowej (choć nie tylko) w szerokim kontekście – od dzieł kanonu baroku, klasycyzmu i romantyzmu, po kompozycje XX i XXI wieku, aranżacje muzyki popularnej, a w tym roku także improwizacje jazzowe oraz autorskie projekty z udziałem instrumentów elektronicznych. Każdy z koncertów jest kuratorsko zaprojektowany jako odrębna muzyczna opowieść, w której istotna jest zarówno jakość wykonawcza, jak i emocjonalna oraz intelektualna spójność programu. Wstęp na wszystkie wydarzenia niezmiennie pozostaje bezpłatny, a inicjatywa skierowana jest do szerokiego grona odbiorców, niezależnie od ich muzycznych doświadczeń.Wszystkie koncerty odbywają się w drewnianym kościele pw. św. Wojciecha Męczennika w Krośnie – zabytkowej świątyni pochodzącej z drugiej połowy XV wieku. Ten cenny przykład późnogotyckiej architektury sakralnej zachował swą oryginalną konstrukcję zrębową oraz manierystyczny wystrój wnętrza z XVII wieku. Zlokalizowany wśród zieleni, z dala od miejskiego zgiełku, kościół tworzy niezwykłą aurę – sprzyjającą skupieniu i głębokiemu odbiorowi muzyki.Dzięki cyklowi „Smyczki na Wojciechu” świątynia, która przez lata pozostawała poza głównym nurtem kulturalnym miasta, została symbolicznie przywrócona wspólnocie – jako przestrzeń nie tylko sacrum, ale także sztuki. Muzyka tchnęła w to miejsce nowe życie, a obecność słuchaczy i artystów ożywia je z każdym kolejnym koncertem.PROGRAM27 czerwca 2025, godz. 19.00Bohema Trio: Jagoda Prucnal-Podgórska – skrzypce, Anna Prucnal – skrzypce, Jacek Podgórski – wiolonczela11 lipca 2025, godz.19.00Muzyczna podróż od Bacha do Beatlesów: Marcin Sidor – skrzypce, Ewa Sidor – altówka, Kamil Pawłowski – kompozytor / aranże8 sierpnia 2025, godz. 19.00Maciej Zimka – akordeon, Maria Sławek – skrzypce29 sierpnia 2025, godz. 19.00MonoTony | String Nostalgia: Krzysztof Komendarek-Tymendorf – altówka i efekty, Zuzanna Ossowska /OS.SO/ – piano, różne instrumenty, elektronikaTegoroczny cykl otworzy Bohema Trio – zespół rodzinny, który tworzą Jagoda Prucnal-Podgórska (skrzypce), Anna Prucnal (skrzypce) i Jacek Podgórski (wiolonczela). Muzycy zaprezentują program pełen klasycznych miniatur i utworów sakralnych, w tym kompozycje Bacha, Händla, Mozarta i Francka, a także kameralne opracowania piosenek Zbigniewa Wodeckiego. Ten koncert otwarcia symbolicznie łączy tradycję z nowoczesnością i emocjonalną dostępnością muzyki klasycznej.Bohema Trio to zespół kameralny złożony z wybitnych młodych artystów – studentów i absolwentów Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu. Artyści są laureatami prestiżowych konkursów w Nowym Jorku, Wiedniu, Berlinie i innych europejskich ośrodkach muzycznych. Koncertowali m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Musikverein w Wiedniu, a także w licznych filharmoniach i na festiwalach w Polsce. Repertuar Bohema Trio obejmuje zarówno klasyczne dzieła muzyki kameralnej – kompozycje Haydna, Beethovena, Vivaldiego, Mozarta i Pendereckiego – jak i autorskie opracowania utworów polskich twórców, w tym Zbigniewa Wodeckiego. Zespół z powodzeniem łączy klasyczny warsztat wykonawczy z otwartością na nowe konteksty i współczesne interpretacje.Członkowie tria współpracują z renomowanymi orkiestrami i uczestniczą w międzynarodowych projektach edukacyjnych oraz artystycznych. Występowali na takich wydarzeniach jak Przemyska Jesień Muzyczna, Musica Sacromontana, Akademia Mendelssohnowska we Wrocławiu czy Letnia Akademia Muzyczna w Krakowie. Ich muzykę cechuje głęboka wrażliwość, techniczna precyzja i niezwykła spójność zespołowa, które przekładają się na intensywne i poruszające interpretacje.Program:Johann Pachelbel: KanonJohann Sebastian Bach: Aria na strunie G, Jesus bleibet meine FreudeWolfgang Amadeus Mozart: Ave verumFranz Schubert: Ave MariaJules Massenet: MedytacjaGiulio Caccini: Ave MariaRobert Schumann: MarzenieGeorg Friedrich Händel: LargoCésar Franck: Panis AngelicusJean Sibelius: Andante festivoZbigniew Wodecki: Zacznij od BachaZbigniew Wodecki: IzoldaZbigniew Wodecki: Lubię wracać tam, gdzie byłemZbigniew Wodecki: Opowiadaj mi tak Data rozpoczęcia wydarzenia: 27.06.2025