Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 4 października 2025 23:03
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

OSP KSRG Szczepańcowa

Za datę powstania jednostki przyjmuje się rok 1897, kiedy to ówczesny wójt wsi Jan Malik wraz z mieszkańcami Szczepańcowej z własnych funduszy zakupują sikawkę ręczną oraz kilka parcianych lniano-konopnych węży tłocznych. Datę tę ustalono na podstawie ustnych przekazów oraz wywiadu środowiskowego, przeprowadzonego w 1976 roku z najstarszymi członkami jednostki.
OSP KSRG Szczepańcowa

Źródło: Dawid Pojnar

Początki jednostki 

Za datę powstania jednostki przyjmuje się rok 1897, kiedy to ówczesny wójt wsi Jan Malik wraz z mieszkańcami Szczepańcowej z własnych funduszy zakupują sikawkę ręczną oraz kilka parcianych lniano-konopnych węży tłocznych. Datę tę ustalono na podstawie ustnych przekazów oraz wywiadu środowiskowego, przeprowadzonego w 1976 roku z najstarszymi członkami jednostki.

Pierwsze lata działalności jednostki są niezwykle trudne. Charakteryzują się słabym zorganizowaniem, a w akcjach gaśniczych bierze udział większość mieszkańców wsi, głównie mężczyźni, którzy odznaczają się odwagą i chęcią niesienia pomocy. W 1907 roku zakupiono wóz konny, dwie drewniane beczki, bosaki i wiadra. Sprzęt przechowywany jest w drewnianej szopie w centrum wsi, pełniącej funkcję pierwszej remizy. Do przemieszczania sprzętu wykorzystuje się konie miejscowych rolników, którymi dysponuje wójt. 

Jednym z pierwszych naczelników jednostki jest Władysław Nizianty, który wraz z Józefem Krzywdą i Michałem Niziantym tworzy trzon jednostki aż do wybuchu I wojny światowej w 1914 roku, która przerywa działalność OSP. Wielu mężczyzn powołano do armii, wielu trafia do niewoli, a wielu ginie, w tym pierwsi założyciele jednostki.

Wznowienie działalności po I wojnie światowej

Rok po odzyskaniu niepodległości, w 1919 roku, jednostka wznowia działalność dzięki Władysławowi Żołnie, któremu powierzono funkcję naczelnika. Działalność jednostki nadal opiera się na nieformalnym członkostwie i udziale mieszkańców w niesieniu pomocy. Jednak ponowna aktywność jednostki nie trwa długo, bo kolejnym ciosem jest wybuch II wojny światowej, w czasie której jednostka przestaje działać.

Odbudowa po II wojnie światowej 

W marcu 1945 roku po wojennej przerwie OSP Szczepańcowa budzi się do życia z inicjatywy Feliksa Packa, który obejmuje funkcję Komendanta Straży. Druh Feliks, posiadający zdolności dowódcze i organizacyjne, skupia wokół siebie kilkanaście osób o zamiłowaniu do pożarnictwa.

Okres ten charakteryzuje się intensywną pracą nad rozwojem jednostki i przygotowaniem do działań prewencyjnych. Brak odpowiedniego obiektu do przechowywania sprzętu skłania mieszkańców wsi w 1959 roku do decyzji o budowie Domu Strażaka. Nowy zarząd jednostki wybiera Józefa Kurka na prezesa. Po trzech latach społecznej pracy 4 sierpnia 1963 roku, na jubileusz 65-lecia jednostki, oddaje się do użytku nową, dwugarażową remizę.

W tym samym roku jednostka otrzymuje pierwszy silnikowy sprzęt – motopompę Leopolia P01 o wydajności 800 l/min oraz pierwszy samochód pochodzący z demobilu – terenowy Dodge. W 1964 roku jednostka posiada już dwa samochody, w tym GAZ 63. W tym okresie liczba członków wzrasta do 70 osób.

Rozwój jednostki i działalność młodzieżowa 

W latach 60-tych duże sukcesy w zawodach sportowo-pożarniczych odnosi Młodzieżowa Drużyna Pożarnicza. Przy jednostce działa również żeńska drużyna pożarnicza. Ogromny wkład w rozwój jednostki wnosi dh Józef Kurek – Naczelnik, darzony szacunkiem przez mieszkańców i druhów.

W 1968 roku remiza tymczasowo pełni funkcję szkoły podstawowej. W tym samym roku na budynku montuje się elektryczną syrenę alarmową, zastępując gongi i ręczne syreny. W 1970 roku jednostka otrzymuje nową motopompę Polonia PO3 i cztery odcinki węży tłocznych.

Nowe czasy – sztandar i sprzęt 

26 lutego 1976 roku dh Józef Kurek rezygnuje z funkcji naczelnika, a nowym naczelnikiem zostaje dh Zbigniew Gładysz. Podczas obchodów jubileuszu 80-lecia w 1977 roku jednostka otrzymuje pierwszy sztandar, ufundowany przez społeczność wsi.

W kolejnych latach jednostka otrzymuje nowoczesny sprzęt – motopompę Polonia PO5/E i lekki samochód pożarniczy Żuk GLM-8. W czerwcu 1979 roku powstaje przy jednostce instrumentalno-wokalny zespół muzyczny.

W 1984 roku rozbudowuje się remizę o trzecie stanowisko garażowe. Rok później w garażu stacjonuje średni samochód pożarniczy Star 244 GBM 2,5/8. W 1988 roku sztandar jednostki dekoruje się złotym medalem „Za zasługi dla pożarnictwa”.

Lata 90-te – KSRG i nowe pojazdy 

W 1994 roku jednostka otrzymuje nowy samochód ŻUK GLM-8, a w 1995 roku wchodzi w skład Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Jubileusz 100-lecia jednostki obchodzony 24 sierpnia 1997 roku przynosi nadanie drugiego sztandaru udekorowanego Złotym Znakiem Związku. W tym samym roku jednostka otrzymuje używany samochód FSO – Fiat 125P.

W 2000 roku jednostka pozyskuje samochód UAZ 469B, a w 2001 roku oficjalnie włącza się do bazy jednostek KSRG, zobligowanych do zapewnienia wyjazdu do zdarzeń w czasie 5 minut od momentu zaalarmowania. W 2005 roku poświęca się nowy samochód lekki Ford Transit, który zastępuje wysłużonego Żuka.

Nowe czasy nastały z MAN-em

W 2009 roku jednostka otrzymuje samochód operacyjny Mitsubishi L200, zastępujący UAZ. Niestety 10 maja 2010 roku w tragicznym wypadku giną trzej strażacy OSP Szczepańcowa. W tym samym roku jednostka otrzymuje fabrycznie nowy średni samochód ratowniczo-gaśniczy MAN TGM 13.290 2,5/24.

W 2012 roku jednostka pozyskuje nowy lekki samochód Peugeot Boxer. We wrześniu 2015 roku montuje nowoczesny system selektywnego alarmowania DSP-52L z modułem GSM.

20 sierpnia 2022 roku jednostka obchodzi jubileusz 125-lecia działalności, poświęcając trzeci sztandar udekorowany Strażacką Gwiazdą Podkarpacia i Złotym Krzyżem. W 2023 roku remiza przechodzi gruntowną modernizację, w tym termomodernizację budynku i uporządkowanie otoczenia.

W lipcu 2025 roku jednostka otrzymuje fabrycznie nowy średni samochód ratowniczo-gaśniczy MAN 4x4 TGM 13.290 „KAZIU” z napędem 4x4, zbiornikiem 4000 L wody i 400 L środka pianotwórczego, autopompą o wydajności 2800 l/min oraz działkiem dachowym 3200 l/min.

Jednostka wchodzi od 2009 roku w skład Kompanii Gaśniczej „Bieszczady” i od 2025 roku w Powiatowej Kompanii Zaopatrzenia Wodnego „KROSNO”. Historia OSP Szczepańcowa pokazuje, że od ponad 125 lat strażacy niezmiennie pielęgnują tradycję i misję ratowniczą, rozwijając się i doskonaląc w służbie społecznej.

Jednostka w 2025 roku 

W 2025 roku do OSP należy 52 członków, w tym: 43 członków zwyczajnych, 14 MDP, 5 wspierających i 4 honorowych. W skład JOTu (Jednostki Operacyjno - Technicznej) wchodzi 22 osób. 


Statystyki wyjazdów do zdarzeń:

Rok

Pożary

Miejscowe zagrożenia

Alarmy Fałszywe

Suma

2024

23

67

2

92

2023

13

38

2

53

2022

28

54

3

85

2021

16

37

1

54

2020

30

44

2

76

Zarząd OSP w Szczepańcowej:
  • Prezes dh Kazimierz Gładysz
  • Wiceprezes dh Dariusz Bator
  • Wiceprezes-Naczelnik dh Jakub Szczur
  • Zastępca Naczelnika dh Paweł Hac
  • Sekretarz dh Maciej Nizianty
  • Skarbnik dh Roland Liberacki
  • Członek zarządu (honorowy Naczelnik) dh Zbigniew Gładysz
  • Członek zarządu dh Natalia Liberacka
Wyposażenie OSP KSRG Szczepańcowa: 
  • GBA 4/28 – MAN TGM 13.290 - pierwszowyjazdowy średni samochód ratowniczo-gaśniczy,
    wykorzystywany podczas pożarów oraz miejscowych zagrożeń.

  • GLBMRt 0,2/13 – Peugeot Boxer - lekki samochód ratowniczo-gaśniczy z modułem ratownictwa
    technicznego, wykorzystywany głównie przy zdarzeniach na drogach.

  • SLOp – Mitsubishi L200 - samochód operacyjny

Kontakt:


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
  
Reklama