Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 3 listopada 2025 11:52
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nie zawsze ZUS przeliczy emeryturę. Kiedy warto składać wniosek?

Nie każdy wniosek o ponowne przeliczenie emerytury zostanie uwzględniony przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Choć wielu seniorów liczy na możliwość zwiększenia świadczenia, przepisy jasno określają, kiedy ZUS może dokonać korekty.
Nie zawsze ZUS przeliczy emeryturę. Kiedy warto składać wniosek?

Źródło: ZUS

Ponowne przeliczenie emerytury jest możliwe tylko wtedy, gdy emeryt dysponuje nowymi dokumentami, które mogą mieć wpływ na wysokość świadczenia. Mogą to być na przykład dokumenty potwierdzające dodatkowy staż pracy, zarobki uzyskane przed lub po przyznaniu emerytury, a także okresy składkowe wcześniej nieudokumentowane.

Jak tłumaczy Wojciech Dyląg, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podkarpackiego: „Wielu seniorów przychodzi z książeczką wojskową i składa wniosek o ponowne przeliczenie. ZUS może go uwzględnić tylko wtedy, gdy lata służby nie były wcześniej ujęte w stażu emerytalnym”.

ZUS przeliczy emeryturę, jeśli:

  • przy składaniu wniosku o świadczenie nie były dostępne wszystkie dokumenty za okresy ubezpieczenia,
  • obecnie możliwe jest udokumentowanie dodatkowych zarobków przed przejściem na emeryturę lub po przyznaniu świadczenia,
  • emeryt pracował lub opłacał składki po przyznaniu świadczenia.

Warto pamiętać, że osoby ubezpieczone od 1999 roku mają indywidualne konto w ZUS, na którym zapisywane są wszystkie składki. Wcześniej dokumentacja była prowadzona inaczej, dlatego aby ustalić tzw. kapitał początkowy, konieczne jest dostarczenie dokumentów potwierdzających zatrudnienie i wynagrodzenie sprzed 1999 roku.

Do dokumentów umożliwiających przeliczenie emerytury należą m.in.:

  • świadectwa pracy, zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu,
  • legitymacje ubezpieczeniowe z wpisami o zatrudnieniu, umowy o pracę, angaże, listy płac,
  • książeczka wojskowa lub zaświadczenie wojskowej komendy uzupełnień,
  • odpisy aktów urodzenia dzieci w przypadku przerw w zatrudnieniu związanych z opieką,
  • dokumenty potwierdzające okres studiów sprzed 1999 roku.

Dla osób zatrudnionych u małych przedsiębiorców ZUS sam poświadczy ubezpieczenie, jeśli zostaną podane podstawowe dane o zakładzie pracy i pracodawcy. Natomiast osoby prowadzące działalność gospodarczą powinny wskazać okres prowadzenia działalności, adres miejsca pracy, numer konta płatnika składek oraz adres ZUS-u, do którego były opłacane składki przed 1999 r.

ZUS przypomina, że złożenie wniosku bez nowych dowodów jest bezzasadne i nie prowadzi do zmiany wysokości świadczenia.


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
  
Reklama