Narodowy Fundusz Zdrowia tłumaczy, że trik oszustów polega na wysłaniu profesjonalnie wyglądającego e-maila i SMS, których nadawcą jest rzekomo NFZ. W wiadomościach zachęcają do kliknięcia w fałszywe linki lub do otwarcia niebezpiecznych załączników.
Przykłady „najnowszych” fałszywych wiadomości od NFZ:


Uwaga! Można stracić dane i pieniądze
Oszuści stosują coraz bardziej zaawansowane techniki i metody psychologiczne, aby wpływać na swoje ofiary. W ten sposób próbują wyłudzić dane osobowe, informacje o rachunkach bankowych, czy dane do logowania w bankowości elektronicznej. Mogą też wykorzystać pozyskane dane do zaciągnięcia kredytów i pożyczek.
NFZ podpowiada, jak nie dać się oszukać:
- Nie klikaj w podejrzane linki i nie otwieraj niespodziewanych załączników.
- Weryfikuj adresy stron internetowych. Zwróć uwagę na literówki, nietypowe znaki, adresy domen.
- Jeśli otrzymasz wiadomość od NFZ i masz wątpliwości, skontaktuj się z nami przez bezpłatną infolinię 800 190 590.
- Zgłoś incydent na policję lub na stronie incydent.cert.pl (wypełnij formularz).
- Otrzymałeś SMS z podejrzanym linkiem? Wyślij go za darmo na numer 8080. Sprawdzi go CSIRT NASK, specjalny zespół, który zajmuje się monitorowaniem polskiej cyberprzestrzeni.
Pamiętaj, że NFZ nigdy:
- nie prosi o podanie danych osobowych przez komunikatory internetowe, wiadomości e-mail, czy SMS-y,
- nie wysyła linków do logowania ani do weryfikacji danych przez e-mail lub SMS,
- nie sprzedaje niczego w internecie,
- nie nakłania do zawierania umów kredytowych na sfinansowanie świadczeń zdrowotnych.