Obwodnica Miejsca Piastowego, wraz z planowaną rozbudową odcinka DK28 Długie - Sanok, budowaną drogą ekspresową S19 oraz funkcjonującą obwodnicą Sanoka, pozwoli na przekierowanie ruchu tranzytowego poza Miejsce Piastowe, Iwonicz, Rymanów, Zarszyn i Besko.
- Dzięki tym inwestycjom skróci się czas dojazdu w Bieszczady, a Sanok i cały subregion bieszczadzki zyskają bezpośrednie połączenie z drogą ekspresową S19 - zaznacza Joanna Rarus, rzeczniczka oddziału GDDKiA w Rzeszowie.
Dodaje, że wpłynie to też na usprawnienie ruchu w kierunku przejść granicznych z Ukrainą w Medyce i Krościenku (przez DK84).
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie. Decyzja ostatecznie określi przebieg nowej obwodnicy.
We wniosku jako preferowany został wskazany wariant określony jako W5b. Ma on 18,3 km długości i przebiega po północnej stronie DK28. Zaczyna się w Krośnie i wraz z rondem na DK19 na granicy miasta i gminy Krościenko Wyżne, realizowany będzie przez Gminę Miasto Krosno.

Koniec przyszłej obwodnicy zaprojektowano w miejscowości Długie w powiecie sanockim.
Dodatkowo, na przecięciu wariantu preferowanego z budowaną drogą ekspresową S19, na wysokości Targowisk, planowany jest nowy węzeł drogowy.
Joanna Rarus dodaje, że we wniosku wskazany został także wariant W6a jako wariant racjonalny alternatywny oraz wariant W5a jako wariant racjonalny najkorzystniejszy dla środowiska.
- Wskazanie powyższych wariantów jest wynikiem opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w którym, na tym samym stopniu szczegółowości, analizowano łącznie cztery warianty, w tym dwa z podwariantami - tłumaczy Joanna Rarus.
Dodaje, że wszystkie analizowane warianty przewidywały przebieg obwodnicy w nowym śladzie bez ingerencji w istniejące pasy drogowe, z wyjątkiem koniecznych skrzyżowań z istniejącymi drogami.
W trakcie uzyskiwania decyzji środowiskowej rzeszowski oddział GDDKiA będzie prowadzić prace w ramach drugiego etapu studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Przygotowana zostanie dokumentacja dla drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju dwujezdniowym, dwupasowym z możliwością etapowania inwestycji w czasie realizacji. Uszczegółowione zostanie rozpoznanie geologiczno-inżynierskie, a także rozwiązania drogowe, mostowe i odwodnienia.
- Zakończenie prac przygotowawczych planujemy z końcem 2026 roku - informuje Joanna Rarus.