Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Sukces uczniów krośnieńskiego "Mechanika". Zajęli 4. miejsce na Olimpiadzie Techniki Samochodowej

Ogólnopolski finał XXIII Olimpiady Techniki Samochodowej odbył się w Centrum Szkoleniowym firmy Bosch w Warszawie. Najlepsi uczniowie musieli wykazać się wiedzą technika pojazdów samochodowych rozszerzoną o wiedzę i umiejętności dotyczące nowinek technicznych.
Sukces uczniów krośnieńskiego "Mechanika". Zajęli 4. miejsce na Olimpiadzie Techniki Samochodowej

Autor: Archiwum ZSM Krosno

Do pierwszego etapu olimpiady zgłosiło się około 2500 uczniów ze 100 szkół o profilu samochodowym z całej Polski. Nad poziomem merytorycznym czuwali pracownicy naukowi Politechniki Warszawskiej. Do drugiego etapu zakwalifikowało się 293 uczniów.

Finał rozpoczął test złożony z 40 skomplikowanych pytań. Uczniowie na rozwiązanie go mieli 45 minut.

Kilka z nich dotyczyły obliczeń związanych z parametrami pracy silnika spalinowego, obwodów elektrycznych, układów hydraulicznych i pneumatycznych, a także wytrzymałości materiałów.

Na podstawie testu została wyłoniona grupa finalistów, którzy próbowali swoich sił wykonując zadania na samochodach, ale najczęściej z zakresu mechatroniki samochodowej.

W tym roku do finału konkursu dotarło 13 uczniów z 7 szkół. Znalazło się tam też dwóch uczniów z krośnieńskiego Mechanika. Byli to Michał Gacek i Tomasz Jodłoski ze swoim opiekunem Piotrem Bosiem.

Finał polegał na wykonaniu dwóch zadań. Na każde z nich było przeznaczone 15 minut.

Pierwsze polegało na wykryciu przyczyn usterek i ich usunięciu w silniku o zapłonie samoczynnym 2.0 TDI wyposażonym w zasobnikowy układ wtryskowy Common Rail. Jego użytkownik zgłosił nierównomierną pracę na biegu jałowym, zwiększone zużycie paliwa i stale świecącą się kontrolkę "check engine".

- Testerem diagnostycznym należało znaleźć wadę. Polegała ona na nieprawidłowym działaniu pracy wtryskiwacza piezoelektrycznego pierwszego cylindra - opowiada Piotr Boś. Dodaje, że po sprawdzeniu organoleptycznym oraz wartości rzeczywistych tego komponentu stwierdzono, że klasyfikuje się on do wymiany. - Należało opisać proces demontażu i montażu nowego wtryskiwacza pamiętając o zachowaniu czystości oraz bezpieczeństwa pracy w warsztacie samochodowym.

Drugie zadanie dotyczyło sprawdzenia poprawności działania układów sterowania silnika o zapłonie iskrowym i automatycznej skrzynki biegów samochodu osobowego VW Golf VI oraz wykrycia ewentualnych niesprawności tych zespołów.

- Należało sprawdzić poprawność działania kontrolek na tablicy rozdzielczej oraz określić czy błąd, który był zapisany w sterowniku powinien spowodować wyświetlanie się kontrolki MIL na tablicy wskaźników - opowiada Piotr Boś.

Zaznacza, że świetna współpraca, duże zaangażowanie i wielki wkład pracy włożony przez uczniów zaowocował bardzo dobrymi wynikami i wysoką pozycją – IV miejsce Zespołu Szkół Mechanicznych w Krośnie w ogólnopolskim rankingu szkół samochodowych.

- Dobry kontakt z nowoczesną techniką był możliwy dzięki wyposażeniu pracowni Centrum Kształcenia Zawodowego w Zespole Szkół Mechanicznych im. Stanisława Staszica w Krośnie - podkreśla Piotr Boś.

Autor: tom
Zdjęcia: Archiwum ZSM Krosno



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ