Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Celem studentów krośnieńskiej uczelni jest pobicie rekordu Polski. "Piła II" będzie lepsza od poprzedniczki

Studenci Karpackiej Państwowej Uczelni zrzeszeni w Kole Naukowym "Rotor" wciąż rozwijają projekt, który powstał w ramach grupowej pracy inżynierskiej. Ich "Piła" od lat z sukcesami kończy zmagania na największych zawodach motoryzacyjnych, których ideą jest ekonomiczna jazda.
Celem studentów krośnieńskiej uczelni jest pobicie rekordu Polski. "Piła II" będzie lepsza od poprzedniczki

Autor: KPU Krosno

- Przygoda z Shell-Eco Marathon rozpoczęła się w 2016 roku - przypomina Tomasz Kosztyła, opiekun Koła Naukowego "Rotor", działającego w KPU w Krośnie.

W pierwszych dla zespołu zawodach w Londynie, w kategorii pojazdów napędzanych etanolem, krośnieńscy studenci osiągnęli wynik 133 kilometrów przejechanych na jednym litrze paliwa. Dało im to 9 miejsce w wymagającej imprezie motoryzacyjnej.

Sukces był wiatrem w żagle dla zespołu. - Systematycznie podnosząc wiedzę i umiejętności, modyfikując bolid, osiągaliśmy coraz lepsze wyniki - opowiada Tomasz Kosztyła.

Z pomocą przyszli też sponsorzy. Wsparcia w naukowych i praktycznych działaniach udzieliło też ministerstwo edukacji i nauki.

"Piła" w 2017 roku uzyskała wynik 306 km/l. Rok później wynik 498 km/l uplasował zespół na 19 miejscu spośród ponad 50 drużyn w ogólnej kategorii prototypów napędzanych silnikiem spalinowym. W trakcie ostatnich zawodów w Holandii, wynik 749 km/l, zapewnił studentom 1 miejsce w kategorii, w której startowali.

Tegoroczny Shell-Eco Marathon odbędzie się we Francji. Studenci z KPU na torze będą rywalizować od 27 czerwca do 1 lipca. - Jak zwykle chcemy poprawić swój rezultat - mówi Tomasz Kosztyła. Podkreśla, że to jest główny cel zespołu KN "Rotor". - Chcemy zobaczyć, że nasza praca ma sens. A efekt uboczny to pięcie się do góry w klasyfikacji - mówi.

Marzeniem studentów z Krosna jest pobicie rekordu Polski i przekroczenie granicy 1000 kilometrów przejechanych na jednym litrze paliwa. Opiekun KN "Rotor" tłumaczy, że pierwszą konstrukcją "Piły" nie jest to możliwe do osiągnięcia. - Ale już pracujemy nad nowymi rozwiązaniami, dzięki którym w przyszłym roku będziemy się starali osiągnąć najlepszy w kraju wynik - mówi.

Podczas Targów Pracy w KPU studenci pochwalili się nowym nadwoziem bolidu. - Będzie to przełomowa konstrukcja, dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów kompozytowych. Natomiast pojazd będzie napędzać silnik własnej, nowatorskiej konstrukcji - podkreślają.

- "Piła II" w porównaniu do swojej poprzedniczki nie będzie posiadała ramy - mówi Tomasz Kosztyła. - To konstrukcja samonośna z włókien węglowo-aramidowych.

Opiekun KN "Rotor" tłumaczy, że dzięki zrezygnowaniu z aluminiowej ramy pojazd zyskał na sztywności i jednocześnie zmniejszyła się jego masa. - Dzięki temu zmniejszają się opory toczenia, a w konsekwencji można osiągnąć lepszy wynik - mówi.

"Piła II" od swojej poprzedniczki "przejmie" jedynie przednie koła. - Poza tym wszystko będzie nowe – układ kierowniczy, hamulcowy, napędowy, silnik - mówi Tomasz Kosztyła. Zdradza, że w konstrukcji silnika nie użyto w ogóle stali. - Są tylko stopy tytanu, aluminium, ceramika.

To wszystko jest w fazie produkcji i sukcesywnie będą montowane do nowego pojazdu. - Przed jesienią chcemy na pewno przetestować cały układ jezdny – czyli układ kierowniczy i hamulcowy - mówi Tomasz Kosztyła.


Czytaj też: Koło Naukowe ROTOR KPU w Krośnie zostało wyróżnione przez Ministerstwo Edukacji i Nauki


Autor: Tomasz Jefimow
Zdjęcia: KPU Krosno, Krosno112.pl



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ