Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o długości 18,2 km o przekroju dwujezdniowym (dwa pasy ruchu w obu kierunkach z zatokami awaryjnymi). - W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek zlokalizowany w miejscu połączenia S19 z istniejącą DK19 - informuje Joanna Rarus, rzecznik rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie. - W ciągu trasy głównej będzie to 15 estakad - mówi Joanna Rarus. Dodaje, że najdłuższa będzie miała ok. 1,1 km i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 35 metrów. - Powstanie również dziesięć mostów, sześć wiaduktów drogowych, sześć przejść dla zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni - wylicza.
Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne. Powstaną również cztery miejsca do kontroli i ważenia pojazdów.
GDDKiA tłumaczy, że odcinek drogi ekspresowej S19 Dukla - Barwinek przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej.
- W związku z tym na etapie opracowania koncepcji programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża - informuje Joanna Rarus. - Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym.
Prowadzenie prac geologicznych było bardzo dużym wyzwaniem i takim samym wyzwaniem dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych.
Na planowanym odcinku S19 jest w sumie 19 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy).
- Dla zobrazowania rozległości przeprowadzonego rozpoznania budowy podłoża, warto wspomnieć o liczbie wykonanych otworów badawczych - mówi Joanna Rarus. Wylicza, że zrealizowano ich ok. 1640, o łącznym metrażu 23 400 metrów bieżących i głębokości od 3 do 46 metrów. - Wykonano również ok. 780 sondowań badawczych o łącznym metrażu 4 500 metrów bieżących i głębokości od 1 do 22 metrów.
Kto i za jaką cenę wybuduje odcinek S19 z Dukli do Barwinka dowiemy się po zakończeniu postępowania przetargowego.
GDDKiA skierowała właśnie do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę tego odcinka. - Ogłoszenie ukaże się niebawem na platformie zakupowej GDDKiA - dodaje Joanna Rarus. Tłumaczy, że w treści znajdą się szczegółowe informacje dotyczące zakresu zamówienia, a także warunków i kryteriów udziału w przetargu.
Autor: tom
Zdjęcia: GDDKiA