Wykonawcą 18-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej pomiędzy Duklą a Barwinkiem jest firma Polaqua, a wartość kontraktu to ponad 1,5 mld zł. Zgodnie z umową zakończenie wszystkich prac planowane jest w II kwartale 2027 roku.
Teren, na którym powstaje nowa droga był w 1944 roku areną walk pomiędzy Armią Czerwoną a III Rzeszą. Kluczową częścią operacji karpacko-dukielskiej była jedna z najkrwawszych górskich bitew II Wojny Światowej – bitwa o Przełęcz Dukielską. Do dzisiaj teren Dukli nazywany jest „doliną śmierci”.
Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przypomina, że bitwa rozegrała się w ramach ofensywy radzieckiej na wschodniej flance frontu.
Armia Czerwona (38. Armia gen. Moskalenki, wspierana przez I Korpus Czechosłowacki) zaatakowała niemiecką obronę w Karpatach, dążąc do przełamania frontu i wsparcia słowackiego powstania. Walki trwały od 8 września do 30 listopada 1944 roku, a siły niemieckie stawiały zacięty opór.
Operacja zakończyła się zdobyciem Przełęczy, ale kosztem ogromnych strat radzieckich i czechosłowackich (ponad 120 tys. zabitych, rannych i zaginionych). Szacuje się, że po stronie niemieckiej zginęło 70 tys. osób. Zdobycie tej strategicznej pozycji znacznie wzmocniło pozycję wojsk radzieckich na froncie wschodnim i umożliwiło im dalsze działania w kierunku zachodnim.
Wybuchowe odkrycia
Budowa odcinka S19 Dukla-Barwinek rozpoczęła się w lipcu. Pierwszymi prowadzonymi pracami było m.in. rozpoznanie saperskie.
Jak informuje GDDKiA odkryto prawie 20000 sztuk różnego rodzaju amunicji. Wśród znalezisk jest 10 bomb lotniczych, 285 pocisków artyleryjskich i 88 granatów moździerzowych. Są także granaty RG42, F1, miny, pocisk rakietowy, zapalniki oraz amunicja karabinowa czy lotki granatów moździerzowych.
Trudna budowa
Trasa między Duklą a Barwinkiem graniczy bezpośrednio ze Słowacją. GDDKiA zaznacza, że jest to jeden z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19 pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych.
W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek, zlokalizowany w miejscu połączenia drogi ekspresowej S19 z istniejącą DK19.
Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie. W ciągu trasy głównej będzie to 15 estakad. Najdłuższa będzie miała aż 1100 m długości i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 27 m od poziomu terenu. Powstanie również siedem mostów, cztery wiadukty drogowe, pięć przejść dla zwierząt (trzy dla zwierząt małych, jedno dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych), a także szereg obiektów w ciągu poprzecznych oraz dodatkowych jezdni.

























![Na S19 praca wre. Czy zdążą otworzyć odcinki przed końcem roku? [ZDJĘCIA] Na S19 praca wre. Czy zdążą otworzyć odcinki przed końcem roku? [ZDJĘCIA]](https://static2.krosno112.pl/data/articles/sm-16x9-praca-wre-otwarcie-coraz-blizej-postep-prac-na-s19-1765888361.jpg)
.jpg)






.jpg)