Pojazdy elektryczne, samochody elektryczne lub hybrydowe to złożone mechanizmy, których funkcjonowanie zapewniają zaawansowane technologicznie i nietypowe dla zwykłych samochodów zespoły. Jednym z nich jest falownik (inwerter), od którego sprawności zależy prawidłowe działanie całej części elektrycznej. Awarie tych elementów zdarzają się dość często, ale z problemami i poszukiwaniem części zamiennych zawsze pomoże firma STS - https://sts.parts/pl
Podstawowe funkcje falownika
W samochodach hybrydowych i elektrycznych falownik jest kluczowym komponentem, który przekształca prąd stały (DC) z akumulatora wysokonapięciowego (HVB) w trójfazowy prąd przemienny (AC) do zasilania silnika elektrycznego. Ponadto służy do odwrotnej konwersji prądu, niskiego napięcia z generatorów silnikowych i po rekuperacji do ładowania akumulatorów i zasilania 12-woltowej sieci pokładowej.
Falownik jest zintegrowany z elektronicznymi jednostkami sterującymi (ECU) i współpracuje z innymi zespołami pojazdu, zapewniając optymalne rozłożenie energii i sterowanie pracą silnika. Tam, gdzie wymagane jest precyzyjne sterowanie fazami prądu dla uzyskania wysokiej wydajności i płynnej pracy (na przykład w silnikach asynchronicznych lub z magnesami stałymi), falownik koordynuje prawidłowe doprowadzanie prądu do każdej fazy.
Częstotliwość i amplituda prądu przemiennego generowanego przez falownik określają prędkość i moment obrotowy silnika elektrycznego. Pozwala to falownikowi kontrolować moc silnika w zależności od warunków jazdy i życzenia kierowcy. W samochodach hybrydowych falownik pomaga pojazdowi przełączać się między trybami pracy (w pełni elektryczny, hybrydowy lub tylko silnik spalinowy), a także zapewnia płynną interakcję między silnikiem elektrycznym a silnikiem spalinowym.
Typowe usterki falownika
Podczas przyspieszania i ruchu pojazdu w obwodach falownika płyną dość duże prądy. Dlatego jest on wyposażony w funkcje monitorowania temperatury, prądu i napięcia, aby zapobiec przegrzaniu, przeciążeniu lub uszkodzeniu komponentów. W przypadku odchyleń może korygować pracę systemu lub całkowicie go wyłączyć.
Jednak w praktyce to właśnie wpływ wysokich temperatur jest główną przyczyną awarii zespołu. Przegrzanie może wystąpić z powodu problemów z pompą układu chłodzenia, nieodpowiedniej jakości płynu chłodzącego lub jego niewystarczającej ilości. Do innych najczęstszych awarii falownika można zaliczyć:
- Uszkodzenie tranzystorów mocy (IGBT lub MOSFET). Przy normalnej eksploatacji elementy są połączone równolegle, a obciążenie jest między nimi równomiernie rozłożone. Awaria jednego tranzystora w zespole przeciąża pozostałe i powoduje ich uszkodzenie.
- Awarie kondensatorów. Przyczyną mogą być prądy szczytowe podczas ładowania, skoki napięcia, naruszenie izolacji lub ponownie reżimu temperaturowego.
- Błędy programowe lub awarie mikrokontrolera. Może to być skutek błędów aktualizacji oprogramowania.
- Uszkodzenie złączy i okablowania. Problemy mogą wynikać z cech konstrukcyjnych płyt falownika i ich montażu: zimnego lutu, izolatora żelowego i innych.
- Zwarcia w płytach i przewodach. Ich przyczyną może być naruszenie szczelności obudowy falownika, przedostanie się do środka płynu chłodzącego i w konsekwencji korozja.
Diagnostyka usterek falownika
Falowniki pojazdów elektrycznych to poważne i odpowiedzialne urządzenia, przeznaczone do pracy z bardzo wysokim napięciem (do 800 woltów). Dlatego w celu obsługi i naprawy tego sprzętu należy zgłosić się do specjalistycznego warsztatu, którego specjaliści posiadają niezbędny sprzęt, doświadczenie w przeprowadzaniu tego typu prac, a także, zgodnie z prawem, uprawnienia do 1000V wydane przez Stowarzyszenie Elektryków Polskich (SEP). Na przykład do STS, szczegóły tutaj: https://sts.parts/pl/services/hybrid-car-service
Profesjonalna diagnostyka falowników samochodów elektrycznych składa się z kilku etapów:
- odczyt kodów błędów za pomocą skanera diagnostycznego, specjalistycznego lub wielomarkowego OBD-II;
- testowanie komponentów mocy falownika - tranzystorów IGBT lub MOSFET - za pomocą oscyloskopu lub testera;
- sprawdzenie układu chłodzenia pojazdu: poziomu i stanu płynu, obecności wycieków, sprawności pompy;
- sprawdzenie kondensatorów, a także czujników, okablowania i innych komponentów multimetrem;
- analiza termowizyjna;
- aktualizacja lub przywrócenie oprogramowania w razie potrzeby;
- sprawdzenie pracy falownika pod obciążeniem.
Po zakończeniu diagnostyki i ustaleniu przyczyny usterki specjaliści podejmują decyzję o wymianie lub regeneracji uszkodzonego falownika. Do tych celów wykorzystywane są tylko nowe, wysokiej jakości części od wiodących producentów, a wszystkie czynności wykonują wysoko wykwalifikowani specjaliści posiadający wieloletnie doświadczenie w naprawie systemów elektrycznych pojazdów.
Na wszystkie prace i zastosowane komponenty firma STS udziela gwarancji nie krótszej niż 6 miesięcy. Rozwiązujemy problemy, z którymi inni sobie nie radzą i naprawiamy samochody, których inne warsztaty się nie podejmują.