Zgodnie z przekazem ZZITD, okazuje się, że Trybunał Konstytucyjny zadecydował, że Inspektorom ITD nie należy się status służby mundurowej. Wiąże się to z faktem, iż służby nie otrzymają emerytury mundurowej. Co więcej, pracownicy wyrażają swoje niezadowolenie z możliwością wejścia w życie zmianą Ustawy o Służbie Cywilnej. Wedle komunikatu, miałaby ona wymusić na Inspektorach pracę „na rozkaz” przez 24 godziny i 7 dni w tygodniu.
Związek Zawodowy Inspekcji Transportu Drogowego sugeruje, że połączenie obu tych faktów będzie skutkował pracą ITD w sposób podobny do służb mundurowych na warunkach pracy w służbach cywilnych.
Jak czytamy w dokumencie przygotowanym przez ZZITD:
Inspektorzy nie zgadzają się na nierówne i niesprawiedliwe traktowanie. Skoro Krokodylki mają pracować jak służba mundurowa to żądają takich samych, jak służba mundurowa, przywilejów. Jeśli jednak mają pozostać urzędnikami, w żadnym wypadku nie godzą się by Rząd wymuszał na Inspektorach pracę w warunkach szkodliwych, bez zapewnienia procedur bezpieczeństwa i konieczności ich egzekwowania. Tym samym oczekują obniżenia wymagań w zakresie badań lekarskich i psychologicznych, w tym zniesienia badań na broń (w końcu mają pozostać urzędnikami). Dzisiaj Inspektor, który nie przejdzie pozytywnie badań na broń (w którą w rzeczywistości wyposażeni są bardzo nieliczni Inspektorzy w Polsce), czy badań w zakresie prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych, nie może nadal sprawować swoich obowiązków, nawet w zakresie kontroli przedsiębiorstw. Przestaje być Inspektorem, a jego wiedza i doświadczenie nie są wykorzystywane.
Inspektorzy Transportu Drogowego łączą cechy policjanta i funkcjonariuszy KAS
W przygotowanym przez ZZITD dokumencie pt. „W CIENIU GWIAZD”, autorzy podkreślają informacje, o których możemy sobie nie zdawać sprawy – rozległe obowiązki związane z kontrolą transportu drogowego są wykonywane przez jedynie 680 inspektorów. Nieoczywisty może być też fakt, że zadania inspektorów ITD łączą w sobie cechy pracy Policjanta, jak i funkcjonariuszy Krajowej Administracji Skarbowej.
Związkowcy ITD oczekują też wynagrodzenia adekwatnego wobec rosnącej liczby obowiązków i wymagań. Dodatkowo, ZZITD wspomina też, że ze względu na mniejszą liczebność, niezadowolenie pracowników jest mniej dostrzegalne. Dodatkowo, jako służba cywilna, członkowie ITD nie mogą - w przeciwieństwie do grup takich jak nauczyciele czy górnicy - strajkować w podobny do nich sposób.
Red. Mikołaj Marcinowski
Źródło: Związek Zawodowy Inspekcji Transportu Drogowego