Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 13 maja 2024 22:10
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Kontrowersje wokół budowy masztu przy lotnisku. Komentarz Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Nie cichną kontrowersje związane z budową ponad 30-metrowego masztu sieci Play w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska w Krośnie. Magistrat argumentuje swoje stanowisko, Prokuratura Rejonowa w Krośnie wniosła sprzeciw wobec decyzji władz miasta, a sprawę komentuje Urząd Lotnictwa Cywilnego. Pomimo podpalenia masztu, w piątkowe popołudnie postawiono go.
Kontrowersje wokół budowy masztu przy lotnisku. Komentarz Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Autor: krosno112.pl

Podpalenie

Około godziny 23:40 w czwartek (30 marca) straż pożarna została poinformowana o pożarze masztu telekomunikacyjnego sieci Play przy ulicy Zręcińskiej w Krośnie. Na miejscu pojawiły się trzy zastępy straży. Zastane dowody wyraźnie wskazywały, że było to podpalenie. W wyniku pożaru ogień uszkodził zamontowane na maszcie anteny i okablowanie [przeczytaj więcej].

Sąsiedzi masztu

O budowie 31-metrowej wieży telekomunikacyjnej informowaliśmy już na łamach naszego portalu w zeszłym tygodniu [przeczytaj więcej]. Na działce zlokalizowanej przy zbiegu ul. Zręcińskiej i Decowskiego w Krośnie rozpoczęła się realizacja inwestycji, o której właściciele sąsiednich nieruchomości nie zostali poinformowani, co wywołało ich niezadowolenie i wyraźny sprzeciw.

- Urząd Miasta Krosna, zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r., poz.2351 z późn. zm.), dalej Prawo budowlane, zawiadomił inwestora oraz właścicieli nieruchomości. Obszar oddziaływania określony w projekcie zagospodarowania terenu zamykał się w granicach działki inwestora. Równocześnie zgodnie z art. 34a Prawa budowlanego zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Krosna oraz na tablicach ogłoszeń Urzędu Miasta Krosna informację o wszczęciu postępowania w sprawie pozwolenia na budowę przedmiotowej inwestycji dotyczącej realizacji inwestycji celu publicznego z zakresu łączności publicznej – tłumaczy Iwona Skomiał - Naczelnik Wydziału Planowania Przestrzennego i Budownictwa – Architekt Miasta.

W opinii mieszkańców działek sąsiadujących z miejscem budowy zasadnym jest, aby traktować ich jako stronę w ramach postępowania administracyjnego, ponieważ realizacja inwestycji może w znacznym stopniu oddziaływać na ich bezpieczeństwo, a także komfort życia, np. w przypadku uszkodzenia masztu, jego elementy mogą spaść na sąsiednie nieruchomości. W związku z tym właściciele złożyli wniosek do Prezydenta Miasta Krosna o wznowienie postępowania administracyjnego. Jak zapewnia Magistrat, sprawa jest rozpatrywana pod względem prawnym. Ten temat został poruszony również podczas ostatniej sesji Rady Miasta Krosna, a swoje wątpliwości wobec zaistniałej sytuacji przedstawili radni.

- W przedstawionych projektach zagospodarowania terenu oraz architektoniczno-budowlanym wykazano, że projektowana stacja bazowa spełnia wymagania określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. z 2019 r., poz. 2448). Inwestycja nie kwalifikuje się również do przedsięwzięć mogących znacząco lub mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, o których mowa w § 2 i § 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, więc nie wymagała przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Każda realizowana inwestycja może być potencjalnie niebezpieczna w przypadku wystąpienia jakichkolwiek katastrof naturalnych – argumentuje Naczelnik Wydziału Planowania Przestrzennego i Budownictwa.

Bliskość lotniska

Wątpliwości budzi także umiejscowienie tak wysokiej budowli w bezpośrednim sąsiedztwie krośnieńskiego lotniska. Swoje zaniepokojenie wyraził Zarząd Lotniska Krosno Sp. z o.o., przekonując, że inwestycja może rodzić potencjalne zagrożenie dla pilotów i spadochroniarzy. Urząd Miasta Krosna odpowiada, że wysokość obiektów w sąsiedztwie lotniska określają zapisy obowiązujących planów miejscowych, ale także powierzchnie ograniczające zabudowę zawarte w dokumentacji rejestracyjnej lotniska. Według przedstawicieli Magistratu inwestycja nie narusza ustaleń obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a działka, na której zlokalizowana jest inwestycja, usytuowana jest poza powierzchniami ograniczającymi od lotniska.

- Prezydent Miasta Krosna wydając decyzję o pozwoleniu na budowę jest związany określonym terminem na jej wydanie wynikający z Prawa budowlanego. Ustawa wskazuje także na niezbędny zakres projektu, wymagane opinie i uzgodnienia. Na etapie wydawania decyzji o pozwoleniu na budowę, przepisy prawa nie wskazują konieczności uzyskiwania rekomendacji Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W obliczu spełnienia warunków wynikających z Prawa budowlanego, Prezydent był zobowiązany do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę przedmiotowej inwestycji – mówi Iwona Skomiał z Urzędu Miasta Krosna.

Aeroklub Podkarpacki, którego piloci najczęściej korzystają z krośnieńskiego lotniska, zwraca uwagę na kilka problemów natury lotniczej. 

- Problemem jest to, że zwłaszcza szybownicy - młodzi doświadczeniem uczniowie, często podczas kręgu nadlotniskowego są bardzo blisko pasów, zanim wejdą na prostą do lądowania. Ryzyko jest tam więc bardzo duże. Ale jest równie duże zagrożenie dla samolotów podczas np. startu i sytuacji awaryjnej tzw. przerwanie silnika. Skoczkowi może się zdarzyć, że nie uda mu się ominąć tej przeszkody, ponieważ sterowność jest ograniczona przy mocniejszym wietrze. A balony? To już w ogóle jest bardzo duże ryzyko. - w imieniu Aeruklubu mówi wiceprezes Mateusz Sieńko.

Komentarz Urzędu Lotnictwa Cywilnego

W obliczu rozbieżnych opinii Zarządu Lotniska Krosno Sp. z o.o. i Urzędu Miasta Krosna w tej kwestii zdecydowaliśmy się poprosić o komentarz Urząd Lotnictwa Cywilnego.

- Przeszkodami lotniczymi są obiekty wyższe niż wysokości określone przez wyznaczone powierzchnie ograniczające przeszkody. Jeżeli wysokość bezwzględna obiektu przekroczy wysokość bezwzględną izolinii powierzchni ograniczających przeszkody oraz powierzchni ograniczających zabudowę wyznaczonych dla przedmiotowego lotniska (ograniczenia wysokościowe są zależnie od konkretnej lokalizacji masztu), obiekt będzie stanowić przeszkodę lotniczą. Jeżeli powstanie masztu nie spowoduje powstania przeszkody lotniczej, nie będzie stanowił zagrożenia dla ruchu statków powietrznych – komentuje Urząd Lotnictwa Cywilnego - Jeżeli obiekt przekroczy wysokości określone przez powierzchni ograniczających przeszkody, to Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego będzie wnioskował do nadzoru budowlanego o rozbiórkę obiektu skutkującą likwidacją przeszkody lotniczej.

Działania prokuratury

O kontrowersyjnej inwestycji została powiadomiona również Prokurata Rejonowa w Krośnie. Wobec złożonego zawiadomienia, 22 marca prokurator wniósł sprzeciw od ostatecznej decyzji Prezydenta Miasta Krosna z 16 sierpnia 2022 roku.

- Prokuratura Rejonowa w Krośnie wniosła sprzeciw od decyzji Prezydenta Miasta Krosna, wnosząc m.in. o wstrzymanie wykonania decyzji do czasu rozpoznania sprzeciwu, jak również wnosząc o uchylenie decyzji, przeprowadzenie ponownie postępowania administracyjnego zapewniając wszystkim stronom czynny udział w każdym stadium postępowania oraz wydanie nowej decyzji rozstrzygającej o istocie sprawy – komentuje Sławomir Merkwa – Zastępca Prokuratora Rejonowego w Krośnie.

W ramach swoich uprawnień Prokuratura Rejonowa w Krośnie wystąpiła również do Nadzoru Budowlanego w Krośnie o rozważenie przeprowadzenia kontroli inwestycji budowlanej oraz wstrzymanie budowy. Budowa nie została wstrzymana i w piątek (31 marca) maszt został zamontowany.

Oświadczenie Play po pożarze

Podpalenie, do którego doszło, w nocy z 30 na 31 marca spowodowało spore straty. Do sytuacji odniosła się sieć Play. W swoim oświadczeniu podkreśla, że budowane w Polsce stacje bazowe telefonii komórkowej są realizowane na podstawie obowiązujących przepisów, a zabór, niszczenie, uszkadzanie lub czynienie niezdatnym do użytku elementów wchodzących w skład sieci telekomunikacyjnej podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do aż 8 lat.

- Infrastruktura telekomunikacyjna ma szczególne istotne znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa, zapewniając niezbędna w dzisiejszych czasach łączność, w tym dostęp do takich usług jak połączenia na numery alarmowe, czy lokalizacja w sytuacjach zagrożenia. Dlatego wszelkie tego rodzaju bezprawne czyny stanowią w praktyce atak na bezpieczeństwo każdego z nas – czytamy w oświadczeniu sieci Play.

Incydent nie umknął również przedstawicielom Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Jak wskazują władze tej instytucji, to nie pierwszy przykład ataku na infrastrukturę telekomunikacyjną.

- Każdy tego rodzaju bezprawny czyn może spowodować, że bez kontaktu oraz, co najważniejsze, bez dostępu do systemów ratunkowych pozostanie wielu okolicznych mieszkańców. Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji ponownie apeluje do Rządu oraz organów ścigania o zdecydowane działania w związku z kryminalną działalnością zakłócającą funkcjonowanie sieci, od których zależy życie i zdrowie obywateli, a także funkcjonowanie Państwa – czytamy na oficjalnej stronie internetowej Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

O rozwoju sprawy będziemy informować w kolejnych publikacjach.

Autor: Sławomir Farbaniec



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ