Wsparcie w ramach programu "Zielony Transport Publiczny" wyniosło ok. 7,5 mln zł – 5 mln zł to dotacja a blisko 2,5 mln zł pożyczka.
- Wprowadzenie do komunikacji zbiorowej Krosna pojazdów napędzanych elektrycznie to kolejny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju miasta i okolic - zaznacza Piotr Przytocki, prezydent Krosna.
Dodaje, ze "elektryki" ułatwią mieszkańcom podróże do pracy, szkół, a jednocześnie pozwolą oddychać czystszym powietrzem, unikać hałasu, jeździć w warunkach znacznie wyższego komfortu. - Liczę, że będzie to kolejna zachęta dla wielu osób, by przesiąść się z samochodu do cichych i czystych, ekologicznych autobusów - mówi.
Trzy nowe autobusy elektryczne mają zastąpić najbardziej wysłużone pojazdy MKS w Krośnie.
Zgodnie z założeniami przetargowymi, miasto chce kupić autobusy (o długości od 9 do 10,5 metra), które mogą przewozić minimum 56 pasażerów. Pojazdy mają być dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w systemy informatyczne, obsługujące m.in. kasowniki, ekrany LED i LCD, monitoring wizyjny, bezprzewodowy internet.
Autobusy mają być napędzane silnikiem elektrycznym o mocy co najmniej 160 KW, a magazyn energii ma mieć pojemność minimum 280 KWh.
W specyfikacji przetargowej zaznaczono, że autobus w warunkach atmosferycznych od minus 25 do plus 35 stopni Celsjusza, przy włączonych podczas obsługi wszystkich urządzeniach, ogrzewania, systemu informacji pasażerskiej itp., przy pełnym napełnieniu ma przejechać minimum 240 kilometrów bez doładowania.
Oferty postanowiły złożyć trzy firmy. Najtańszą przygotowała spółka ARP E-Vehicles z Solca Kujawskiego – 7 745 310 zł. Tylko ona mieści się w założeniach finansowych krośnieńskiego magistratu, który zamierza przeznaczyć na zakup 8 725 005 zł.
Pozostałe dwie oferty złożyły:
- Solaris Bus&Coach z Owińska – 9 151 200 zł
- Huta Stalowa Wola – 9 215 223,80 zł
Autobus spółki ARP E-Vehicles – Pilea – na jednym ładowaniu ma przejechać (zgodnie ze złożoną ofertą) 340 km, Autosan zaproponowany przez Hutę Stalowa Wola – 273 km. Solaris zastrzegł tę informację jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Pilea to pojazd produkowany przez spółkę którą utworzyła Agencja Rozwoju Przemysłu po zakupie Rafako EBUS (w 2020 roku) i przejęciu kontroli nad projektem konstrukcyjno-technologicznym, polegającym na opracowaniu, homologacji i rozpoczęciu seryjnej produkcji innowacyjnego autobusu elektrycznego.
Na zakup autobusów produkowanych przez spółkę z Solca Kujawskiego zdecydowały się już m.in. samorządy z Malczyc (woj. dolnośląskie), powiatu myszkowskiego, Sieradza, Bełchatowa, Konina.
Autor: Tomasz Jefimow