Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

OSP Niebieszczany. Tak powinno się modernizować stare strażackie Stary

Jeżeli powstałby ranking modernizacji wozów strażackich, Star 266 z OSP Niebieszczany zająłby w nim wysokie miejsce. Gruntowną modernizacją zajęła się firma Motodemont pod czujnym okiem i pomysłami druhów z Niebieszczan. Oglądając ten pojazd, ma się wrażenie, że tak zmodernizowanych Starów powinno być więcej. 
OSP Niebieszczany. Tak powinno się modernizować stare strażackie Stary

Autor: fot. archiwum OSP Niebieszczany

Dlaczego modernizacja?

Jeżeli powstałby ranking modernizacji wozów strażackich, Star 266 z OSP Niebieszczany zająłby w nim wysokie miejsce. Oczywiście wysokie miejsce w tym rankingu zająłby Mercedes Unimog z OSP Rogi (zobacz). 

Pod koniec 2022 roku do jednostki OSP Niebieszczany z powiatu sanockiego trafił Star 266, który przeszedł gruntowną modernizację. Oddajmy głos strażakom.

- Ktoś zapyta, dlaczego zmodernizowany StarMan, a nie nowy. Powody były dwa, pierwszy na forum publicznym przemilczymy a drugi znacznie istotniejszy to ten, że samochód taki miał dotrzeć do wszystkich, którzy mogą potrzebować strażackiej pomocy, a jak wiadomo w naszej wiosce i nie tylko w niej jest sporo wąskich i krętych dróg, gdzie duża ilość obecnie produkowanych i posiadanych przez strażaków samochodów pożarniczych ze względu na swoje gabaryty i właściwości jezdne będzie miała problem z szybkim dojazdem do miejsca zdarzenia. W takim dojeździe nie pomaga też okoliczny trudny, górzysty teren. Dodatkowo zależało nam na tym, aby ten wóz strażacki był wolny od elektroniki i to nam się udało zrealizować w 100%.

Star 266 nie do poznania

W ramach prac Star 266 zyskał między innymi nową kabinę MAN L2000, silnik przeszedł generalny remont, wymieniono: układy hamulcowy, pneumatyczny i chłodzenia, wały napędowe, wyciągarki i napędu autopompy, skrzynię biegów, instalację elektryczną, wszystkie elementy ze Stara 266 przeszły piaskowanie i zostały zabezpieczone farbami i lakierami, wzmocniono wszystkie resory piórowe, a mosty napędowe przeszły regenerację. Zabudowa samochodu została zakonserwowana, polakierowana i podwyższona do wysokości kabiny. Star otrzymał również nowe oświetlenie i maszt oświetleniowy.

Szczegóły:

  • silnik: po kapitalnym remoncie produkcji MAN typ D0826 EURO2, 6-cylindrowy, turbodoładowany z intercoolerem o mocy 220KM
  • osprzęt silnika nowy (turbosprężarka, pompa wody, rozrusznik, alternator)
  • układ chłodzenia nowy
  • skrzynia biegów ZF - 6-cio biegowa + bieg wsteczny, synchronizowana
  • kabina MAN typ L2000 - odchylana hydraulicznie, wyciszona z poprawionym komfortem i fabryczną klimatyzacją
  • skrzynia rozdzielcza typ SR-380M, po wymianie łożysk na nowe najlepszych światowych producentów oraz uszczelniaczy firmy Corteco, dzięki czemu są one praktycznie bezawaryjne oraz pozbawione wycieków
  • wszystkie resory piórowe wzmocnione dzięki czemu pojazd wytrzymuje większe przeciążenia na nierównościach bezdroży
  • mosty napędowe po regeneracji, elementy narażone na szybsze zużywanie, produkowane są ze specjalnych materiałów odpornych na ścieranie
  • wzmacniana oś resorów, wzmocniona poprzez wtłoczenie dodatkowego wałka zapobiegającego łamaniu się osi piasty resoru
  • nowy układ hamulcowy, nowe przewody hamulcowe, szczęki, cylinderki, sprężyny siłowniki i pompy
  • hamulec postojowy działający bezpośrednio na koła pojazdu, pompy hamulcowe nowe, Polska BR-0107 oraz FTE
  • nowy układ pneumatyczny
  • zbiorniki, zawory, przewody, złącza, osuszacz powietrza nowe, stosowane w samochodach MAN, dzięki czemu układ ten przez wiele lat pozostanie czysty
  • układ zasilania paliwem-zbiornik, czujnik, przewody nowe stosowane w samochodach MAN niepowodujące zanieczyszczeń paliwa
  • nowa instalacja elektryczna budowana w całości do tego pojazdu. Odporna na trudne warunki terenowe. Brak jakichkolwiek komputerów i złącz diagnostycznych. Pojazd może naprawić prawie każdy mechanik i w każdych warunkach
  • reflektory mijania oraz dalekosiężne w technologii LED ze światłem do jazdy dziennej wraz z osłonami przeciw uszkodzeniom, lampy tylne LED wraz z osłonami zmniejszającymi ryzyko uszkodzenia
  • nowe koła na felgach bezdętkowych i oponach Michelin XZL o rozmiarze 365/80R20 (szersze od starowskich)
  • wszystkie elementy pochodzące z samochodu STAR 266 były piaskowane, zabezpieczone farbami podkładowymi epoksydowymi oraz lakierowane farbą poliuretanową
  • została również zmodernizowana zabudowa pożarnicza
  • pojazd posiada także
    • niezależne od siebie ogrzewanie postojowe Webasto kabiny oraz przedziału autopompy
    • autopompę dwustopniową (wysokie ciśnienie)
    • maszt pneumatyczny z najaśnicami LED
    • system zraszaczy podwozia
    • kamerę cofania i wiele innych dodatków.

Strażacy z OSP Niebieszczany dziękują za pomoc w modernizacji pojazdu, który będzie służyć jeszcze długie lata.

Pragniemy podziękować wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do tego, że nasza "furka" jest już na podziale bojowym w naszej remizie, w szczególności słowa podziękowania kierujemy do:

  • Urząd Gminy w Sanoku
  • Sołectwo Niebieszczany
  • KG PSP oraz Komendant Powiatowy PSP w Sanoku
  • POZ Centrum Medyczne Eskulap
  • Strażacy z OSP Niebieszczany
  • P.W. MOTODEMONT za współpracę, cierpliwość i porządnie wykonaną robotę.

Więcej zdjęć poniżej

krosno112.pl

zdjęcia: OSP Niebieszczany



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ