Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Węgla już brakuje. Soli drogowej też zabraknie? GDDKiA dało zapewnienie

Sól, którą zimą drogowcy posypywali drogi, dostarczały Ukraina i Białoruś. Teraz szukamy jej w Afryce. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazuje, że jest gotowa na zimę. - W naszych magazynach mamy tyle soli, ile średnio zużywamy w czasie całego sezonu zimowego - zapewnia.
Węgla już brakuje. Soli drogowej też zabraknie? GDDKiA dało zapewnienie

Autor: fot. iStock

- Drogowcy i kierowcy szykują się do zimy. Już po wybuchu wojny w Ukrainie przedsiębiorcy alarmowali, że w tym sezonie zabraknie soli do sypania na zaśnieżone drogi. Czarny scenariusz może się zmaterializować – zima za pasem, a problemów z zakupem soli nie udało się rozwiązać - napisał "Puls Biznesu".

Temat braku soli drogowej na rynku wywołał swoją interpelacją Jacek Protas, poseł Koalicji Obywatelskiej.

- Firmy zajmujące się sprowadzaniem soli drogowej do Polski szacują, że w najbliższym sezonie zimowym 2022/23 może zabraknąć na polskim rynku od 500 do 800 tys. ton soli - przytacza jej fragment gazeta.

Na poselską interpelację Protasa odpowiedział Piotr Wawrzyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.

- Informuję, że polscy przedsiębiorcy mogą zwracać się do Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu z prośbą o wskazanie alternatywnych rynków importowych. W ubiegłym roku import różnego rodzaju soli do Polski sięgnął 1,12 mln ton, a sól drogowo-przemysłowa stanowiła około 63 proc. 32-procentowy udział w imporcie miała Ukraina, 30-procentowy Białoruś, a 36 proc. Niemcy. Oprócz Niemiec, do grona największych eksporterów soli w Unii Europejskiej należą Holandia i Hiszpania - przytacza odpowiedź gazeta.

- Próbowaliśmy kupić sól w Niemczech, ale nie ma możliwości jej zakontraktowania. Sprowadzamy więc sól aż z Afryki Północnej, gdzie jest dostępna bez problemu i nie jest droga - powiedział "Pulsowi Biznesu" Grzegorz Bagiński, dyrektor generalny firmy Saferoad w Polsce. - Cenę podnoszą jednak wysokie koszty transportu. Są też problemy z przewozem i przeładunkiem w portach.

Potwierdziła to Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa: - Jest duża obawa o to, że będą musiały czekać na rozładunek, bo priorytet ma teraz węgiel. Firmy obawiają się też problemów z dostępnością taboru do transportu soli z portów.

Co prawda na rynku można kupić sól drogową, ale jego cena jest zaporowa – 700-750 zł za tonę.

- To nawet trzykrotnie więcej niż w ubiegłym roku - podkreślił Grzegorz Bagiński.

Zdaniem Barbary Dzieciuchowicz w tym sezonie ceny mogą przekroczyć nawet 800 zł za tonę. I to wkrótce.

GDDKiA magazyny soli już wypełniła

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że solą drogową zapełniła ok. 75 proc. całkowitej pojemności magazynowej. - To stanowi ponad 100 procent zużycia soli w porównaniu do poprzedniego sezonu zimowego, a także średniego jej zużycia na sezon w ostatnim dziesięcioleciu - tłumaczy.

Przytacza, że w sezonie 2021/2022 na drogach zarządzanych przez GDDKiA zużyto 345 887,47 ton soli. To wynik nieznacznie większy niż średnia z lat 2012-2021, która wynosi 343 032 ton soli na sezon zimowy.

GDDKiA podkreśla, że obecnie w magazynach na sezon 2022/2023 ma zabezpieczone 392 424,94 ton soli.

Tłumaczy, że przygotowania do kolejnego sezonu zimowego rozpoczynane są już wiosną każdego roku.

- W połowie października, zdecydowanie wcześniej niż kierowcy rozpoczną wymianę opon letnich na zimowe, przechodzimy w pierwszy stopień gotowości do zimowego utrzymania naszych dróg - podkreśla zespół komunikacji i obsługi medialnej GDDKiA.

Dodaje, że prace wciąż trwają. - W ramach aktualnie trwających postępowań przetargowych środki do usuwania śliskości zimowej będą nadal sukcesywnie uzupełniane w celu należytego zabezpieczenia, zbliżającego się sezonu zimowego.

GDDKiA tłumaczy, że na podstawie prowadzonych postępowań przetargowych kupuje sól od polskich firm – Kopalni Soli Kłodawa oraz KGHM Metraco. W części województw sól kupowana jest samodzielnie przez wykonawców zimowego utrzymania, którzy pozyskują sól również z innych źródeł.

Autor: News4Media, tom
Zdjęcia: iStock, GDDKiA



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ