Na podstawie ankiety przygotowano rankingi województw – między innymi przedstawiający, w których województwach poziom niezadowolenia z infrastruktury drogowej jest najwyższy, gdzie najczęściej widywane są remonty oraz gdzie najwięcej kierowców uszkodziło swój pojazd z powodu złego stanu dróg wraz ze średnimi kosztami naprawy.
Twórcy zestawienia zauważają, że na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że stan nawierzchni drogowych w Polsce pozostawia wiele do życzenia. Wskazują, że zaledwie co piąty ankietowany zadeklarował, że jest zadowolony ze stanu dróg w swoim województwie. Prawie czterech na pięciu respondentów wyraża zdecydowane niezadowolenie.
W rankingu województw, w których stan dróg oceniany jest najgorzej, prowadzi województwo dolnośląskie. Natomiast najlepiej drogi oceniają respondenci z Podkarpacia – 38,8% badanych uważa, że te są w satysfakcjonującym stanie.
Prawie 87% Polaków uważa, że sektor budownictwa drogowego powinien być lepiej dofinansowany. 7,6% nie zgadza się z tym stwierdzeniem i uważa, że na sektor ten przeznacza się wystarczająco pieniędzy. Pozostałe 5,5% badanych nie ma zdania na ten temat.
Zespół analityczny iSPRZĘT zauważa, że Polacy nie są zgodni, co do tego, które drogi powinny być priorytetem. 49,6% uważa, że najistotniejsze są drogi krajowe. Niewiele mniej jednak – 43,3%, że najwięcej uwagi wymagają drogi osiedlowe. Zaledwie 4,7% odpowiedziało, że większą uwagę należałoby przykładać do stanu dróg ekspresowych, a 2,4% – autostrad.
Zdaniem mieszkańców województwa dolnośląskiego, podkarpackiego oraz kujawsko-pomorskiego, najwięcej uwagi wymagają drogi krajowe. Najrzadziej jako priorytet wskazują ten rodzaj dróg mieszkańcy województw świętokrzyskiego, łódzkiego oraz podlaskiego.
Natomiast mieszkańcy województwa łódzkiego, pomorskiego oraz mazowieckiego uważają, że priorytetowo należy traktować drogi osiedlowe. Stan dróg osiedlowych za najmniej istotny uważają ankietowani z województwa lubuskiego, dolnośląskiego oraz podlaskiego.
81,5% Polaków uważa, że drogi remontowane są zbyt rzadko w stosunku do tego, jaki jest stan nawierzchni. Najczęściej takie deklaracje składali mieszkańcy województw: warmińsko-mazurskiego, pomorskiego i dolnośląskiego. Najrzadziej potrzebę częstszych remontów deklarowali ankietowani z podkarpackiego, lubuskiego oraz małopolskiego.
Podczas remontów dróg dla Polaków najbardziej irytujący jest przede wszystkim czas ich trwania – takie deklaracje złożyło 43,8% ankietowanych. 31,3% jest niezadowolonych z wykonywania remontów o nieodpowiedniej porze dnia, np. w godzinach szczytu, a 24,9% wskazuje na problemy z organizacją ruchu i oznaczeniami podczas remontów.
Na długość remontów najczęściej narzekają mieszkańcy łódzkiego – 60,5%, dolnośląskiego – 54,8% oraz świętokrzyskiego – 54%. Najrzadziej – mieszkańcy podkarpackiego – 31,6%, podlaskiego – 32,7% oraz pomorskiego – 32,9%.
Dane pokazują, że zły stan dróg to poważny problem, realnie przekładający się zarówno na bezpieczeństwo, jak i finanse uczestników ruchu drogowego. Duża liczba deklaracji wysokich wydatków może też wskazywać na to, że wielu kierowców uszkodziło pojazd więcej niż jeden raz.
Zespół analityczny iSPRZĘT zauważa, że problematyczny jest nie tylko zły stan dróg czy zbyt długie remonty. Zwraca uwagę, że stosunkowo często przyczyną zdarzeń drogowych jest także złe oznakowanie. Niemal 1/4 respondentów deklaruje, że doświadczyło takiej sytuacji. Biorąc pod uwagę fakt, że niejasne albo błędne oznakowanie, które doprowadza kierowców często do niebezpiecznych sytuacji, nie zawsze kończy się stłuczką czy uszkodzeniem pojazdu, dlatego można założyć tezę, że wiele dróg w Polsce jest niewłaściwie oznakowanych.
W których województwach powstało najwięcej dróg w latach 2017-2021?
Niekwestionowanym liderem rankingu jest województwo mazowieckie, w którym powstało 309,9 km dróg. Na drugim miejscu rankingu znalazło się województwo zachodniopomorskie z wynikiem 204,4 km, a na trzecim – dolnośląskie, z wynikiem ponad 139 km.
Najmniej nowych dróg powstało w tych latach w województwach małopolskim – 47,9 km, pomorskim – 47,3 km oraz opolskim – 31,1 km (co daje ok. 7,8 km wybudowanych dróg rocznie).
Na Podkarpaciu wybudowano 82,6 km nowych dróg.
Budowa oraz remonty dróg w Polsce są finansowane z różnych źródeł. Jednym z głównych są pieniądze przyznawane poszczególnym województwom w ramach Rządowego Funduszu Dróg. W 2022 wsparcie rządowe uzyskało 2328 zadań (w tym 630 powiatowych i 1638 gminnych). W planach na 2022 rok jest budowa, przebudowa lub wyremontowanie około 3,8 tys. km dróg.
Z całym rankingiem można zapoznać się TUTAJ.
opr. tom
Infografiki: iSPRZĘT