- Musisz być naprawdę dobry
Dla sprawnej pracy korepetytora najlepszym paliwem jest wiedza, praktyka i znajomość potrzeb rynku (w tym przypadku najczęściej programów szkolnych). Nie wystarczy „kojarzyć, o co chodzi” — nauczyciel musi być ekspertem w swojej dziedzinie. Oczywiście bardzo często prace tego typu z powodzeniem wykonują również studenci, ale ich wiedza najczęściej również jest bardzo świeża i stale ugruntowywana.
Sekretem i kluczowym etapem rozwoju w tym przypadku jest… praktyka. Im więcej działań podejmuje się na gruncie wykonywania pewnych czynności, tym większą łatwość odczuwamy przy okazji ich wypełniania — nie inaczej jest tym razem.
- Marketing to podstawa
Bez odpowiedniej reklamy można mieć dużo umiejętności, ale nie będzie komu ich sprzedać. Owszem, niektórzy korepetytorzy wciąż rozklejają na słupach ogłoszenia z wielkim napisem „MATEMATYKA, PRZYGOTOWANIE DO MATURY” i numerem telefonu, ale nie tędy droga. Dziś zasięg usług może być o wiele większy niż osiedle czy miasto — z powodzeniem może to być nawet cały kontynent.
Na stronie BUKI korepetytorzy mogą dotrzeć do bardzo szerokiej społeczności uczniów, rodziców oraz osób dorosłych, szukających dodatkowej lekcji. Można tam liczyć na sprawny system ocen od klientów (napędzający kolejnych, tzw. system poleceń) wraz z bogatymi i przejrzystymi profilami prezentującymi sylwetkę nauczyciela, wraz z jego kwalifikacjami. Dzięki takim działaniom marketingowym, szanse na pozyskanie uczniów są o wiele większe.
- Bez sprzętu ani rusz
Patrząc na treść powyższego akapitu, łatwo domyślić się, że obecnie część zajęć jest przeprowadzanych w trybie online. Takie są preferencje klientów. Co za tym idzie? Konieczność uzbrojenia się w konkretny sprzęt, wraz z prawidłową jego konfiguracją. Będą potrzebne:
- Szybkie połączenie z internetem. I tutaj uwaga, warto zwrócić uwagę nie tylko na prędkość pobierania, ale i wysyłania danych, gdyż większość łącz w Polsce nie jest symetrycznych. Wysyłanie dla komfortowej pracy powinno być przynajmniej na poziomie 8 Mbit/s, a im więcej, tym lepiej.
- Odpowiednia jednostka centralna i monitor (a nawet dwa!). Niektórzy preferują pracę na laptopie, ale w tym przypadku warto brać przykład z profesjonalistów: grafików, montażystów i programistów. Większa przestrzeń robocza na ekranie to duży komfort przy pracy z dodatkowymi materiałami i pomocami, a ergonomiczne stanowisko pracy to ulga dla mocno narażonego przez tryb siedzący kręgosłupa.
- Peryferia wysokiej jakości. Dobra kamerka z matrycą FullHD, mikrofon zewnętrzny podłączany pod USB oraz dodatkowe oświetlenie twarzy lampą LED — to wszystko ma znaczenie przy transmisji online. To bardzo istotne, aby pamiętać, że nauczanie powinno jak najbardziej oddawać realne warunki, uzupełnione o interaktywny dodatek.
Na szczęście skompletowanie odpowiedniego stanowiska komputerowego dla korepetytora nie jest bardzo drogie, ponieważ nie ma potrzeby inwestowania w szybkie podzespoły wewnętrzne, takie jak CPU czy RAM.
- Nie umiesz dysponować własnym czasem? Jesteś w pułapce!
Kolejne wyzwanie jest nieco bardziej rozległe i dotyczy planowania czasu na pracę, odpoczynek i prywatne obowiązki. Korepetytorzy bardzo łatwo popadają w pułapkę „pracy przez całą dobę”, co w konsekwencji prowadzi do zmęczenia, a nawet wypalenia zawodowego.
Najtrudniejszym okresem jest ten, w którym pozyskani zostali już pierwsi stali klienci i pojawiają się kolejni. Wizja coraz wyższych zarobków sprawia, że nauczyciel przyjmuje zbyt dużo zleceń, przez co nie ma czasu na regenerację. Ten moment trzeba odpowiednio uchwycić, konsekwentnie odmawiając naddatkowych godzin.
- Stracisz, jeśli nie nauczysz się odpowiednio wyceniać swoich usług
Z poprzednim punktem wiąże się kolejny, czyli prawidłowa wycena usług. Niektórzy pracują dużo, za niskie stawki, generując swoją wypłatę poprzez obrót. W tej branży oznacza to nie tylko psucie rynku, ale też szybkie wypalenie. Dlatego jeśli nauczyciel „wchodzi do gry” z niskimi cenami, to powinien bardzo szybko dążyć do ich podwyższenia.
Z kolei zbyt wysokie ceny (nieadekwatne np. do korzyści dodanych) zostaną zweryfikowane przez rynek brakiem klientów. Brak pracy w tym przypadku = frustracja, dlatego chcąc zachować wygórowane stawki, trzeba zaoferować klientowi odpowiednio dużo.
Na korepetytorów czeka mnóstwo pułapek zawodowych. Część z nich da się załatwić bardzo prosto, na przykład poprzez zakup klasowego sprzętu lub zmianę operatora internetowego. Inne wymagają stałego wkładu pracy (działania marketingowe i pogłębianie wiedzy), reszta to metoda prób i błędów (czas pracy + cennik). W każdym z przypadków kolejne miesiące doświadczeń pozwolą na optymalizację wszystkich tych sfer.
Artykuł sponsorowany