Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Z samochodów nie powinno się dymić. Jakie są normy UE? [FILM]

Normy Unii Europejskiej odnośnie emisji spalin CO2 to temat rzeka. Średnio raz na rok zmienia się jej treść, dodawane są kolejne wytyczne. Za każdym razem budzą one strach i panikę, jednak po czasie okazuje się, że za wiele się nie zmieniło. Jak obecnie wyglądają normy UE?
Kliknij aby odtworzyć

W styczniu 2021 weszły w życie nowe przepisy dotyczące norm emisji spalin w nowych samochodach osobowych. Norma Euro 6d ma nie dopuścić do ruchu pojazdu, które emitują nadmierną ilość zanieczyszczeń i nie posiadają urządzeń monitorujących zużycie paliwa lub energii.

Według badań transport kołowy ma ok. 10 proc. udziału w zanieczyszczeniu powietrza w Polsce. Sytuacja wygląda gorzej w większych miastach, gdzie ten wskaźnik dochodzi do prawie 80 proc. Takie dane podaje Instytut Transportu Samochodowego. Organizacje w Polsce, a także to o zasięgu europejskim oraz światowym starają się przeciwdziałać negatywnym skutkom rozwoju motoryzacji i stąd kolejne przepisy odnośnie norm emisji CO2.

Euro 6d-ISC-FCM to przepis, który obowiązuje od 1 stycznia 2021 roku. Nowe normy obligują producentów pojazdów do stosowania bardziej wydajnych technologii oczyszczania spalin. Średni poziom emisji dwutlenku węgla powinien oscylować na poziomie 95 g/km. Każdy gram CO2 ponad normę będzie kosztował producenta pojazdu 95 euro. 

Dodatkowo Unia Europejska wymaga, by producenci montowali w swoich autach urządzenia, które będą monitorować zużycie paliwa i energii elektrycznej. Niespełnienie tych wymogów będzie oznaczać brak możliwości rejestracji samochodu. 

Ale co to oznacza dla kierowców? Producenci muszą pozbyć się jednostek napędowych, które nie spełniają nowych norm Unii Europejskiej. W to miejsce pojawią się nowe silniki. W związku z tym kierowcy mogą się spodziewać podniesienia cen pojazdów. Warto pospieszyć się z zakupem auta lub jego rejestracją, ponieważ gdy przyjdzie zapłacić, możemy się niemile zaskoczyć. 

Norma Euro 6d dotyczy samochodów osobowych. Wyłączone z niej są tzw. pojazdy specjalne, czyli opancerzone czy karawany. Natomiast w przypadku samochodów ciężarowych konieczne jest obniżenie normy o 30 proc. w stosunku do 2019 roku. 

 Autor: Marcin Polak

 


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ