Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Koniec swobody dla użytkowników hulajnóg i deskorolek elektrycznych. Będą ograniczenia

Projekt nowelizacji ustawy, która reguluje korzystanie z hulajnóg o napędzie elektrycznym i innych urządzeń transportu osobistego, przyjęła Rada Ministrów i przegłosował sejm. Zanim jednak wejdzie w życie, zajmie się nią Senat. Będzie obowiązywać po upływie 30 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Koniec swobody dla użytkowników hulajnóg i deskorolek elektrycznych. Będą ograniczenia

Autor: pexels.com

Prace legislacyjne nad projektem ustawy trwają. Za jej przyjęciem głosowali już posłowie. 414 głosowało "za", "przeciw" było 15 a 25 wstrzymało się od głosu. Ustawa została przekazana Prezydentowi i Marszałkowi Senatu. Zajmuje się nią teraz senacka komisja infrastruktury.

- Do tej pory stan prawny hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego pozostawał nieuregulowany - tłumaczy Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. Dodaje, że stwarzało to realne zagrożenie bezpieczeństwa na drogach i chodnikach. - Dlatego przygotowaliśmy rozwiązania, które zwiększą bezpieczeństwo, w szczególności najmniej chronionych uczestników ruchu drogowego - mówi.

Co zakłada projekt ustawy?

Regulacje zawarte w projekcie ustawy zabraniają m.in.:

  • kierowania hulajnogą elektryczną po jezdni, na której dopuszczalna prędkość jest większa niż 30 km/h,
  • kierowania hulajnogą lub urządzeniem transportu osobistego osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
  • przewożenia hulajnogą elektryczną i urządzeniem transportu osobistego innych osób, zwierząt i przedmiotów,
  • ciągnięcia lub holowania hulajnogą elektryczną i urządzeniem transportu osobistego innych pojazdów,
  • pozostawiania hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego na chodniku w inny sposób niż równolegle do jego zewnętrznej krawędzi.

Według proponowanych przez Ministerstwo Infrastruktury przepisów, kierujący hulajnogą elektryczną będzie mógł korzystać głównie z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów. Prędkość nie będzie mogła być wyższa niż 20 km/h.

W przypadku, gdy nie ma wyznaczonej takiej drogi lub pasa ruchu, kierujący hulajnogą elektryczną będzie mógł korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, jednak i tam nie będzie mógł przekroczyć 20 km/h.

Przepisy dopuszczają poruszanie się hulajnogą elektryczną chodnikiem lub drogą dla pieszych. Jednak warunkiem jest by były one wzdłuż drogi, na której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h oraz brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. W takim przypadku trzeba będzie jednak jechać tam z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.

Do kierowania hulajnogą elektryczną przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane będzie posiadanie tych samych uprawnień, co w przypadku kierowania rowerem, czyli karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla osób, które ukończyły 18 lat, dokument taki nie jest wymagany. Dzieci do lat 10 jeździć hulajnogą elektryczną będą mogły wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.

Podobne przepisy przewidziano dla kierujących urządzeniami transportu osobistego (pojazd napędzany elektrycznie, bez siedzenia i pedałów, np. deskorolka elektryczna, elektryczne urządzenie samopoziomujące). Ich użytkownicy będą się mogli poruszać wyłącznie po drogach dla rowerów i chodnikach.

W przypadku urządzeń wspomagających ruch (np. rolki, wrotki, deskorolka) nie będą potrzebne żadne uprawnienia. Nie będzie też ograniczeń wiekowych.

Złamanie przepisu = mandat

Z mandatem będzie można zakończyć zbyt szybką jazdę chodnikiem lub drogą dla pieszych.

Za korzystanie podczas jazdy z telefonu, wymagające trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku przez kierującego pojazdem, przewidziano mandat 200 zł. Przewożenie innej osoby, zwierzęcia lub ładunku będzie karane mandatem w wysokości 100 zł.

Za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu, w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka grozi mandat od 300 do 500 zł.

Za nieustąpienie pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu przewidziano karę w wysokości 350 zł.

tom
zdjęcia: pexels.com, pixabay.com



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ