Podobnie jak w ubiegłych latach, najwięcej wypadków w transporcie kolejowym w Polsce stanowiły zdarzenia na styku systemu kolejowego i strony trzeciej. Były to 332 wypadki, czyli 78,1% wszystkich incydentów. W tej grupie najwięcej zdarzeń miało miejsce na przejazdach kolejowo-drogowych – 170 wypadków, podczas gdy w 2018 r. było to 215 wypadków, a w 2019 r. – 199.
Między innymi ze względu na ograniczoną mobilność Polaków w 2020 r. w całym kraju doszło do mniejszej liczby wypadków w transporcie kolejowym niż w latach ubiegłych. Zanotowano również historycznie niski miernik wypadkowości na poziomie 1,79. Wskaźnik ten stanowi iloraz liczby wypadków do pracy eksploatacyjnej wykonanej na liniach kolejowych przez wszystkie pociągi w danym roku. Im niższy miernik, tym wyższy jest poziom bezpieczeństwa.
- Jedną z przyczyn istotnego spadku liczby wypadków można upatrywać w nietypowych uwarunkowaniach, jakie przyniósł 2020 rok. Ograniczenia związane z okresem epidemii przyczyniły się do istotnego spadku zapotrzebowania na transport, co w efekcie przełożyło się na mniejszy ruch na torach. W tych okolicznościach najbardziej miarodajnym wskaźnikiem poziomu bezpieczeństwa na liniach kolejowych jest miernik wypadkowości, który odnosi liczbę zdarzeń do wykonanej pracy eksploatacyjnej – wskazuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
W całej Polsce na przejazdach kolejowo-drogowych w 2020 r. zginęło 47 osób. To o 13 mniej niż w roku 2019 i o 2 mniej w porównaniu z rokiem 2018. Liczba osób rannych i ciężko rannych w 2020 r. również była mniejsza niż w ubiegłych latach. Było to 38 osób rannych i 21 ciężko rannych, a rok wcześniej – 50 rannych i 38 ciężko rannych.
W skali kraju wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych było mniej niż w roku 2019, jednak inaczej przedstawia się to w przypadku Podkarpacia. W 2020 r. w obrębie naszego województwa doszło do 10 zdarzeń, w których zginęły 4 osoby, a 3 były ciężko ranne. Rok wcześniej odnotowano 6 wypadków, 2 ofiary śmiertelne i 2 rannych. Wśród trzech ostatnich lat najbardziej tragiczny był rok 2018 – 12 wypadków, 7 ofiar, 2 ciężko rannych i 5 rannych.
Na terenie powiatu krośnieńskiego najtragiczniejszy w skutkach wypadek miał miejsce 3 września, w Bajdach (gmina Wojaszówka). W zderzeniu samochodu osobowego z pociągiem zginęło dwóch mężczyzn. Pisaliśmy o zdarzeniu w artykule (kliknij).
W 2020 r. rozpoczęło się testowanie nowoczesnych systemów zabezpieczających przejazdy kolejowo-drogowe. Innowacyjny sprzęt może rejestrować łamanie przepisów przez kierowców czy ostrzegać kierujących o zbyt szybkim zbliżaniu się do przejazdu. Nagrania z wykroczeniami mogą zostać automatycznie przesłane do odpowiednich służb. Wprowadzenie tych rozwiązań ma na celu poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.
red. Sławomir Farbaniec
Źródło danych: Urząd Transportu Kolejowego