Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 18 maja 2025 04:30
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Zmiany w prawie o ruchu drogowym. Będzie bezpieczniej?

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 kilometrów na godzinę w dzień i w nocy oraz pierwszeństwo pieszych przed wejściem na "zebrę". Co się jeszcze zmieni?
Zmiany w prawie o ruchu drogowym. Będzie bezpieczniej?

Autor: Tomasz Jefimow

- Ustawa wprowadza szereg rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych, którzy w zderzeniu z rozpędzonym pojazdem nie mają żadnych szans - tłumaczy Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. I dodaje, że bezpieczeństwo na drogach musi się zwiększyć. - To priorytet polskiego rządu - zaznacza.

Przejścia dla pieszych

Zgodnie z nową ustawą kierowca będzie miał dodatkowe obowiązki zbliżając się do przejścia dla pieszych. Będzie on zobowiązany do dokładnej obserwacji nie tylko przejścia, ale i jego okolicy oraz do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię dla pieszych znajdujących się na przejściu dla pieszych oraz tych, którzy wchodzą na przejście.

Kierowca poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, będzie zobligowany do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego.

Obowiązkiem kierowcy będzie także ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Resort tłumaczy, że rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych w projektowanych zmianach ustawy nie dotyczy tramwajów.

 

Obowiązek zachowania szczególnej ostrożności będzie obowiązywał również pieszego.

Ministerstwo infrastruktury wyjaśnia, że pieszy musi zwiększyć uwagę i dostosować zachowanie do warunków i sytuacji na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie.

W ustawie są zapisy, które zakazują pieszemu korzystanie z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń upośledzających prawidłową percepcję, zwłaszcza wzrokową, w trakcie wchodzenia i przechodzenia przez jezdnię lub torowisko.

Koniec z "jazdą na zderzaku"

Projekt ustawy zakłada, aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę aktualnej prędkości. Czyli kierowca jadący 100 kilometrów na godzinę musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m.

 

Odstępstwo od tego obowiązku ma dotyczyć przypadków, w których kierowca wykonuje manewr wyprzedzania.

"50" w dzień i w nocy

Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy, że obniżenie prędkości w obszarze zabudowanym w godzinach nocnych do 50 kilometrów na godzinę ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa pieszych.

- Z analiz badawczych wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych - czytamy w komunikacie resortu. - Ponad 95 procent pieszych ma szanse przeżyć wypadek przy prędkości uderzenia przez pojazd mniejszej niż 30 km/h, a szanse te bardzo spadają, gdy prędkość pojazdu uderzającego w pieszego jest większa od 50 km/h.

 

Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

opr. tom
zdjęcia: pixabay.com, pexels.com



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ