Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
środa, 17 grudnia 2025 18:16
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej 108. W Krośnie powstaną dwa tunele

Spółka PLK podkreśla, że jest to najbardziej newralgiczny odcinek inwestycji na linii kolejowej między Jasłem a Nowym Zagórzem. W pierwszej kolejności prowadzona będzie rozbiórka istniejących elementów infrastruktury.
Rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej 108. W Krośnie powstaną dwa tunele

Autor: Polskie Linie Kolejowe S.A.

Inwestycja jest częścią dużego projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie”. Przedsięwzięcie finansowane jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021 - 2027. Koszt to ponad miliard złotych

- Projekt zakładający kompleksową przebudowę odcinka Jasło – Nowy Zagórz poprawi jakość obsługi podróżnych oraz codzienną mobilność mieszkańców i przyczyni się jednocześnie do rozwoju turystyki w regionie. Dzięki przedsięwzięciu zwiększy się również atrakcyjność gospodarcza obszarów położonych wzdłuż linii kolejowej - mówi Włodzimierz Żmuda, Zastępca Dyrektora Regionu Południowego PLK SA. 

Prace na najbardziej newralgicznym odcinku (o długości około 2,4 km) od stacji Krosno do stacji Targowiska rozpoczęły się w poniedziałek (15 grudnia). 

Dorota Szalacha z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych S.A. informuje, że w pierwszej kolejności prowadzona będzie rozbiórka istniejących elementów infrastruktury. Dodaje, że w planie jest również usuwanie kolizji sieci naziemnych i podziemnych oraz wycinka drzew i krzewów. 

Zasadnicze roboty na tym odcinku obejmą obniżenie infrastruktury kolejowej, przebudowę wiaduktu, mostu oraz przepustów. Wybudowane zostaną dwa tunele o długości 250 i 84 metrów

Zmieni się infrastruktura pasażerska na terenie Krosna. Przebudowany zostanie przystanek Krosno Miasto, który po modernizacji znajdzie się poniżej poziomu terenu. Nowa lokalizacja ma poprawić dostępność i bezpieczeństwo podróżnych. Komfort zapewnią wysokie perony oraz ich wyposażenie w elementy małej architektury, w tym oznakowania dotykowe. 

W ramach tego etapu inwestycji powstaną także dwa nowe przystanki kolejowe: Krosno Guzikówka oraz Krosno Południowe. Jak podkreślają przedstawiciele spółki PLK, nowe punkty zatrzymywania się pociągów mają ułatwić mieszkańcom codzienne podróże i poprawić dostęp do kolei w różnych częściach miasta.

Rozpoczęcie inwestycji oznacza zmiany w organizacji podróży. W trakcie robót, które na odcinku Krosno – Targowiska potrwają około 24 miesięcy, wprowadzona została autobusowa komunikacja zastępcza. Zmiany zostały ujęte w obowiązującym rozkładzie jazdy, a szczegółowe informacje dostępne są m.in. w internetowym Portalu Pasażera (TUTAJ).

W ramach całej inwestycji między Jasłem a Nowym Zagorzem na linii kolejowej nr 108 zaplanowano przebudowę torów, rozjazdów i przejazdów kolejowo-drogowych oraz obiektów inżynieryjnych. Dzięki temu trasa przystosowana będzie do ruchu pociągów pasażerskich z prędkością maksymalną 120 km/h i towarowych – 110 km/h. Efektem mają być krótsze i bezpieczniejsze podróże. Czas przejazdu z Rzeszowa do Nowego Zagórza skróci się o ok. 25 minut. 

Dostępność komunikacyjną na linii nr 108 zwiększy wybudowanie 5 nowych przystanków: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południowe, Zagórz Przemysłowy. 

fot. PKP PLK i krosno112.pl


Autor: Polskie Linie Kolejowe S.A.

Autor: Polskie Linie Kolejowe S.A.

Autor: Polskie Linie Kolejowe S.A.

Autor: Polskie Linie Kolejowe S.A.

Autor: Polskie Linie Kolejowe S.A.

Autor: Polskie Linie Kolejowe S.A.

Autor: Polskie Linie Kolejowe S.A.

Autor: Polskie Linie Kolejowe S.A.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ
Reklama
  
Reklama