Inwestycja jest częścią dużego projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie”. Przedsięwzięcie finansowane jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021 - 2027. Koszt to ponad miliard złotych.
- Projekt zakładający kompleksową przebudowę odcinka Jasło – Nowy Zagórz poprawi jakość obsługi podróżnych oraz codzienną mobilność mieszkańców i przyczyni się jednocześnie do rozwoju turystyki w regionie. Dzięki przedsięwzięciu zwiększy się również atrakcyjność gospodarcza obszarów położonych wzdłuż linii kolejowej - mówi Włodzimierz Żmuda, Zastępca Dyrektora Regionu Południowego PLK SA.
Prace na najbardziej newralgicznym odcinku (o długości około 2,4 km) od stacji Krosno do stacji Targowiska rozpoczęły się w poniedziałek (15 grudnia).
Dorota Szalacha z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych S.A. informuje, że w pierwszej kolejności prowadzona będzie rozbiórka istniejących elementów infrastruktury. Dodaje, że w planie jest również usuwanie kolizji sieci naziemnych i podziemnych oraz wycinka drzew i krzewów.
Zasadnicze roboty na tym odcinku obejmą obniżenie infrastruktury kolejowej, przebudowę wiaduktu, mostu oraz przepustów. Wybudowane zostaną dwa tunele o długości 250 i 84 metrów.
Zmieni się infrastruktura pasażerska na terenie Krosna. Przebudowany zostanie przystanek Krosno Miasto, który po modernizacji znajdzie się poniżej poziomu terenu. Nowa lokalizacja ma poprawić dostępność i bezpieczeństwo podróżnych. Komfort zapewnią wysokie perony oraz ich wyposażenie w elementy małej architektury, w tym oznakowania dotykowe.
W ramach tego etapu inwestycji powstaną także dwa nowe przystanki kolejowe: Krosno Guzikówka oraz Krosno Południowe. Jak podkreślają przedstawiciele spółki PLK, nowe punkty zatrzymywania się pociągów mają ułatwić mieszkańcom codzienne podróże i poprawić dostęp do kolei w różnych częściach miasta.
Rozpoczęcie inwestycji oznacza zmiany w organizacji podróży. W trakcie robót, które na odcinku Krosno – Targowiska potrwają około 24 miesięcy, wprowadzona została autobusowa komunikacja zastępcza. Zmiany zostały ujęte w obowiązującym rozkładzie jazdy, a szczegółowe informacje dostępne są m.in. w internetowym Portalu Pasażera (TUTAJ).
W ramach całej inwestycji między Jasłem a Nowym Zagorzem na linii kolejowej nr 108 zaplanowano przebudowę torów, rozjazdów i przejazdów kolejowo-drogowych oraz obiektów inżynieryjnych. Dzięki temu trasa przystosowana będzie do ruchu pociągów pasażerskich z prędkością maksymalną 120 km/h i towarowych – 110 km/h. Efektem mają być krótsze i bezpieczniejsze podróże. Czas przejazdu z Rzeszowa do Nowego Zagórza skróci się o ok. 25 minut.
Dostępność komunikacyjną na linii nr 108 zwiększy wybudowanie 5 nowych przystanków: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południowe, Zagórz Przemysłowy.
fot. PKP PLK i krosno112.pl














![Na S19 praca wre. Czy zdążą otworzyć odcinki przed końcem roku? [ZDJĘCIA] Na S19 praca wre. Czy zdążą otworzyć odcinki przed końcem roku? [ZDJĘCIA]](https://static2.krosno112.pl/data/articles/sm-16x9-praca-wre-otwarcie-coraz-blizej-postep-prac-na-s19-1765888361.jpg)
![Jarmark Świąteczny rozpoczęty! Magia świąt wróciła na krośnieński Rynek [ZDJĘCIA] Jarmark Świąteczny rozpoczęty! Magia świąt wróciła na krośnieński Rynek [ZDJĘCIA]](https://static2.krosno112.pl/data/articles/sm-16x9-jarmark-swiateczny-rozpoczety-magia-swiat-wrocila-na-krosnienski-rynek-zdjecia-1765626917.jpg)











.jpg)






.jpg)