Do pierwszego zdarzenia doszło kilka dni temu przed terminalem pasażerskim Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Funkcjonariusze Straży Granicznej zostali zaalarmowani o samotnie stojącym bagażu. Zgodnie z obowiązującą procedurą działań minersko-pirotechnicznych, obiekt został zabezpieczony i dokładnie sprawdzony. Po wykluczeniu zagrożenia przystąpiono do ustalania właściciela bagażu. Okazała się nim obywatelka Ukrainy, która po odebraniu walizki z taśmy bagażowej opuściła terminal, pozostawiając ją przed lotniskiem i odjeżdżając samochodem. Po dwóch dniach sama zgłosiła się po odbiór. Za naruszenie przepisów ustawy Prawo lotnicze została ukarana mandatem w wysokości 500 złotych.
Kolejny przypadek miał miejsce 14 lipca w hali ogólnodostępnej portu. Tym razem patrol Straży Granicznej zauważył pozostawiony bez opieki bagaż podczas rutynowej kontroli. Szybko ustalono, że należy on do obywatelki Stanów Zjednoczonych, która w tym czasie znajdowała się już w punkcie kontroli bezpieczeństwa. Zgodnie z obowiązującymi przepisami również została ukarana mandatem, w wysokości 300 złotych.
Oba przypadki są przestrogą dla podróżnych i przypomnieniem, że pozostawienie bagażu bez nadzoru – nawet przez roztargnienie – uruchamia kosztowne i czasochłonne procedury bezpieczeństwa.
W związku z rosnącą liczbą incydentów z udziałem pasażerów, Straż Graniczna aktywnie wspiera kampanię edukacyjną Urzędu Lotnictwa Cywilnego pt. „Włącz tryb pasażera z klasą”. Jej celem jest budowanie świadomości wśród podróżnych na temat konsekwencji niewłaściwego zachowania, promowanie kultury szacunku i odpowiedzialności, a także ograniczanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu lotów.

Najczęściej zgłaszane nieakceptowalne zachowania to:
- nieodpowiedzialne żarty o posiadaniu materiałów wybuchowych,
- agresja wobec współpasażerów lub załogi,
- ignorowanie poleceń załogi (np. niezapinanie pasów, palenie, niewłaściwe rozmieszczenie bagażu),
- nadmierne spożycie alkoholu.
Funkcjonariusze i pracownicy lotnisk apelują:
- Wyłącz tryb ignorowania poleceń – załoga jest po to, by Ci pomóc.
- Włącz tryb pasażera z klasą – pokaż, że podróżowanie z szacunkiem to Twój standard.
Dbanie o wspólne bezpieczeństwo i komfort podróży zaczyna się od prostych gestów – takich jak odpowiedzialność za własny bagaż.