Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

11 lutego obchodzony jest Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Wprowadzono go w 1991 roku, jako zapewnienie jednolitego numeru zgłaszania sytuacji wyjątkowych we wszystkich krajach Unii Europejskiej. W Polsce możemy na niego dzwonić już od 20 lat.
Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

W ubiegłym roku w Centrach Powiadamiania Ratunkowego odnotowano ponad 20 mln połączeń przychodzących. To o ponad 2 mln zgłoszeń mniej niż rok wcześniej. Operator na zmianie dziennej odbierał średnio 126 połączeń, natomiast na zmianie nocnej było to 81 połączeń. 

Najwięcej połączeń przychodzących zarejestrowano w CPR w Katowicach (ponad 2,1 mln zgłoszeń), w Radomiu (niemal 1,9 mln zgłoszeń) oraz we Wrocławiu (niemal 1,8 mln zgłoszeń). 

W 2024 roku na numer alarmowy 112 w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie wpłynęło 810 125 zgłoszeń, z czego 513 483 stanowiły zgłoszenia niezasadne (fałszywe i anulowane).

Dziś w rzeszowskim CPR odbyły się wojewódzkie uroczystości Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112. 

- Praca, którą wykonujecie na co dzień jako operatorzy numeru 112, to zadanie bardzo odpowiedzialne - podkreślała Teresa Kubas-Hul, Wojewoda Podkarpacki.

Wojewoda zwróciła uwagę, że każdego roku prowadzone są kampanie informacyjne dotyczące numeru alarmowego.

- Także po to, aby tych fałszywych, niezasadnych połączeń było coraz mniej - mówiła Teresa Kubas-Hul.

Tego typu akcje i dzisiejsze święto to doskonała okazja, by zwiększyć świadomość społeczeństwa i przypomnieć, że jednolity numer alarmowy, który obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej, służy do wzywania pomocy w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia, mienia lub środowiska. Kilka sekund, które zabiera „żartowniś” blokując numer, mogą być decydujące dla człowieka będącego naprawdę w zagrożeniu życia

Najczęstsze przypadki połączeń niezasadnych do rzeszowskiego CPR to:

  • zgłoszenia od osób „nudzących się”, chcących porozmawiać, niejednokrotnie obrażających operatorów numerów alarmowych, generujących przy tym niejednokrotnie po kilkadziesiąt zgłoszeń podczas dyżuru,
  • zgłoszenia „głuche”, powstające na skutek przypadkowego włączenia telefonu przez jego właściciela,
  • prośby o podanie numeru telefonu np. do pomocy drogowej,
  • prośby o odblokowanie telefonu komórkowego.

Średnia liczba operatorów numerów alarmowych obsługujących zgłoszenia w ciągu roku to 58 osób.

Każdy z operatorów odebrał w ciągu ubiegłego roku około 10 650 zgłoszeń, natomiast średni czas oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia z numeru alarmowego 112 wyniósł poniżej 10 sekund.

Ogólna liczba zgłoszeń, która została przekazana do poszczególnych służb w 2024 roku wyniosła:

  • Dyspozytornia Medyczna  –  124 394 zgłoszeń,
  • Policja – 117 414 zgłoszeń,
  • Państwowa Straż Pożarna  –  23 535  zgłoszeń,
  • służby pomocnicze (pogotowie wodociągowe, pogotowie energetyczne, itp.) – 25 168 zgłoszeń.

W związku z „odmiejscowieniem” wewnętrznym w ramach Systemu Teleinformatycznego Centrów Powiadamiania Ratunkowego, operatorzy numerów alarmowych z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie obsługują również zgłoszenia z terenu Polski, których w ubiegłym roku było 35 651. Natomiast pozostałe ośrodki w kraju przyjęły z naszego województwa 16 081 zgłoszeń.

Aktualnie na terenie kraju system powiadamiania ratunkowego obsługuje również numery alarmowe 997, 998 oraz zgłoszenia typu eCall112 (automatycznie zgłoszenia z samochodów). 

Operatorzy numeru, odbierając zgłoszenia, analizują je pod względem ich zasadności, a następnie – po zweryfikowaniu – przekazują dyspozytorom właściwych służb ratunkowych, których zadaniem jest zadysponowanie sił i środków niezbędnych do prowadzenia skutecznych działań na miejscu zdarzenia.

- Chcę podziękować również wszystkim współpracującym służbom, bo cały system został tak skonstruowany, że dzwoniąc na numer 112, jesteśmy w stanie zadysponować w bardzo krótkim czasie właściwe załogi do pomocy. Chcę także pogratulować wszystkim osobom, które otrzymały dziś odznaczenia państwowe. Niech będą one takim symbolem wdzięczności za pracę, którą wykonujecie - zaznaczyła Teresa Kubas-Hul


Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Autor: Jerzy Żygadło/PUW

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ