Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 10 lipca 2025 01:53
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

GDDKiA zapewnia, że jest już przygotowana na zimę. Do dyspozycji ma 500 tysięcy ton soli drogowej i 2,5 tysiąca pojazdów

Zimowym utrzymaniem dróg, za które odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w tym sezonie będzie się zajmować kilka tysięcy osób. Będą mieli do dyspozycji około 2500 pojazdów, m.in. pługi, pługosolarki i pługi wirnikowe.
GDDKiA zapewnia, że jest już przygotowana na zimę. Do dyspozycji ma 500 tysięcy ton soli drogowej i 2,5 tysiąca pojazdów

Autor: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko

GDDKiA utrzymuje ponad 17 800 km dróg krajowych. Z uwzględnieniem dodatkowych jezdni, np. dróg serwisowych - ponad 21 000 km. Prace związane z zimowym utrzymaniem dróg (w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości) prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu.

W tym sezonie zimowym – jak szacuje GDDKiA – zużytych może zostać około: 

  • 500 tys. ton soli drogowej, 
  • 3,4 tys. ton chlorku wapnia, 
  • 31 tys. ton materiałów uszorstniających. 

Utrzymanie dróg w zimie odbywać się będzie według standardów:

– w standardzie I – około 5,1 tys. km
– w standardzie II – około 11,2 tys. km
– w standardzie III – około 2,1 tys. km
– w standardzie V – około 2,8 tys. km

Ze szczegółami można zapoznać się TUTAJ.

Jak informuje GDDKiA plan zimowego utrzymania zakłada objęcie jednolitymi standardami zimowego utrzymania całych ciągów drogowych oraz utrzymanie tych standardów w czasie trwania całego sezonu zimowego.

- W przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, w szczególności takich jak zawieje i zamiecie śnieżne czy długotrwałe burze śnieżne, niweczących efekty odśnieżania dróg, osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być utrudnione. Co za tym idzie, mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów - zastrzega GDDKiA.

Kierowco - chcesz przejechać - przepuść

GDDKiA podkreśla, że zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Sprzęty są szerokie, niektóre zajmują cały pas drogi, poruszają się wolno, z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę - bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Dlatego GDDKiA apeluje o przepuszczanie takich pojazdów.

Tłumaczy, że utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb oraz innych użytkowników dróg.

Autor: tom
Zdjęcia: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko



Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ