GDDKiA utrzymuje ponad 17 800 km dróg krajowych. Z uwzględnieniem dodatkowych jezdni, np. dróg serwisowych - ponad 21 000 km. Prace związane z zimowym utrzymaniem dróg (w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości) prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu.
W tym sezonie zimowym – jak szacuje GDDKiA – zużytych może zostać około:
- 500 tys. ton soli drogowej,
- 3,4 tys. ton chlorku wapnia,
- 31 tys. ton materiałów uszorstniających.
Utrzymanie dróg w zimie odbywać się będzie według standardów:
– w standardzie I – około 5,1 tys. km
– w standardzie II – około 11,2 tys. km
– w standardzie III – około 2,1 tys. km
– w standardzie V – około 2,8 tys. km
Ze szczegółami można zapoznać się TUTAJ.
Jak informuje GDDKiA plan zimowego utrzymania zakłada objęcie jednolitymi standardami zimowego utrzymania całych ciągów drogowych oraz utrzymanie tych standardów w czasie trwania całego sezonu zimowego.
- W przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, w szczególności takich jak zawieje i zamiecie śnieżne czy długotrwałe burze śnieżne, niweczących efekty odśnieżania dróg, osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być utrudnione. Co za tym idzie, mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów - zastrzega GDDKiA.
Kierowco - chcesz przejechać - przepuść
GDDKiA podkreśla, że zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Sprzęty są szerokie, niektóre zajmują cały pas drogi, poruszają się wolno, z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę - bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Dlatego GDDKiA apeluje o przepuszczanie takich pojazdów.
Tłumaczy, że utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb oraz innych użytkowników dróg.
Autor: tom
Zdjęcia: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko