Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 1 listopada 2024 00:54
Reklama
Reklama

Nie wszyscy Polacy chcą się szczepić. Dlaczego? Takie podają powody

Nie wszyscy Polacy są entuzjastami szczepień. Nawet ci, którzy teoretycznie popierają szczepienia, sami nie zawsze chcą się im poddać.
Nie wszyscy Polacy chcą się szczepić. Dlaczego? Takie podają powody

Autor: Canva

Wśród dorosłych Polaków jest duża niechęć do szczepień. Prawie 20 proc. badanych wyraziło wobec nich wrogość z obawy o swoje bezpieczeństwo i skuteczność szczepionek.

Wielu jest na „nie” 

62 proc. Polaków uznaje, że szczepienia chronią przed powikłaniami chorób zakaźnych, co potwierdza raport „Szczepienia dorosłych Polaków”, który przedstawiła Fundacja My Pacjenci. Aż 34 proc. ankietowanych nie podziela tego przekonania. 

Co więcej, od 32 do 53 proc. respondentów stwierdziło, że nie zaszczepiło się i nie planuje zaszczepić przeciwko chorobom takim jak grypa, ospa wietrzna czy odra.

Dlaczego nie chcemy się szczepić?

Najczęściej wymieniane powody nieszczepienia się to przekonanie o niebezpieczeństwie szczepionek, obawa przed powikłaniami oraz wpływ otoczenia, które również się nie szczepi. Wśród chorób, których dotyczy największy opór, znalazły się grypa, ospa wietrzna, odra, świnka i różyczka, przy czym najmniej chętnie Polacy szczepią się przeciw grypie i ospie. Tłumaczą to brakiem widocznej potrzeby.

Żeby zwiększyć społeczną akceptację szczepień, eksperci proponują m.in. opracowanie kalendarza szczepień dla dorosłych, co ułatwiłoby personelowi medycznemu realizację i promocję tego zabiegu. 

Dodatkowo, zdaniem ekspertów, personel medyczny powinien prezentować jednoznaczne stanowisko proszczepienne i przeciwdziałać dezinformacji.

To się opłaca 

Eksperci przekonują także, że szczepienia dorosłych nie tylko chronią przed chorobami zakaźnymi, ale również przynoszą korzyści ekonomiczne. Zmniejszają one koszty związane z leczeniem, absencją w pracy i opieką zdrowotną. 


Podziel się
Oceń

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ